Milan Schejbal
Režisér, dramaturg a pedagog Milan Schejbal se narodil na sklonku roku
1952 v Hradci Králové. Studium češtiny a angličtiny na Filosofické fakultě
Univerzity Karlovy vyměnil za studium činoherní režie na DAMU, které absolvoval
roku 1990 poté, co již měl za sebou řadu praktických amatérských i profesionálních
divadelních zkušeností. Od roku 1983 působil jako dramaturg a později režisér
v Žižkovském divadle, mezi lety 1990 a 1992 byl jeho ředitelem. Od poloviny
devadesátých letech působí jako režisér například v Klicperově divadle
v Hradci Králové, v Divadle A. Dvořáka v Příbrami, Městském divadle Most,
Činoherním studiu Ústí nad Labem, Městském divadle Kolín, Horáckém divadle
Jihlava, Divadle X. F. Šaldy v Liberci, Moravském divadle Olomouc,
Středočeském divadle Kladno, či ve Východočeském divadle Pardubice.
Hostoval také ve Stuttgartu v Theater der Altstadt. Mezi lety 1994 a 2006 zastával
funkci uměleckého šéfa v Divadle ABC v Praze, kde také režíroval, a od roku 2007
je umělecký šéfem Divadla A. Dvořáka Příbram.
Inzentivně se věnuje amatérským divadelním přehlídkám, spolupracuje
také s Českým rozhlasem. Má zkušenosti s výukou studentů hudebně-dramatického
oddělení na pražské konzervatoři, od roku 1996 dosud vyučuje na katedře činoherního
divadla na DAMU. Roku 2010 obdržel Cenu ministra
kultury ČR za divadelní a slovesné aktivity.
Milan Schejbal a jeho režie? To všechno se dá shrnout do jednoho jediného slova:
Cílevědomost, píle, talent, noblesa, zkrátka charakter! Ocel! A S.I.L.A. Síla.
Ten chlap má v malíku ducha většího, než má většina
z nás v hlavě, a to včetně uší.
(Jakub Dostál)
Milan Schejbal je velký pohodář a podle toho taky vypadají jeho zkoušky.
V klidu, ale intenzivní. Jako inspicientka mu dávám jedničku s hvězdičkou.
(Jana Pin)
Milan Schejbal je starý praktik, který dokonale ovládá svoje řemeslo.
"Starý!" bych prosil do uvozovek a s vykřičníkem.
(Jan Beneš)
Jaký je Milan Schejbal režisér? Milan Schejbal JE režisér. Jen bych rád,
kdyby u nás udělal nějaké takové představení jako třeba Baladu
pro banditu co režíroval v Příbrami, na které jsme se byli teď podívat.
(Miroslav Večerka)
Režisér, u kterého budu vždycky ráda hrát kdykoli a cokoli. Prima a veselá práce
většinou na komediích, to ale neznamená, že bych si s ním s chutí neužila
i nějaké to drama. :-)
(Karolína Herzinová)
Milan Schejbal je pro mě už roky synonymem pro profesionalitu a um.
Zkoušení s ním se dá jednoduše vyjádřit jediným slovem: pohoda. Známe se už léta
a hodně u něj hraju, takže mu musím trochu podkuřovat... Ale teď vážně: zatím tady
režíruje každý rok a já se každý rok těším, že bych s ním mohl zase zkoušet.
(Vítek Herzina)
Já o něm chci říct jen to, že jsem hrozně rád, že s ním můžu zase dělat.
Protože je jedním z mála režisérů, co znám, na které je absolutní spoleh.
To je pro herce snad to nejdůležitější, že se může na režiséra spolehnout.
Dělá se mi s ním báječně.
(Otto Liška)
Je výborný, vynikající, jedinečný a jsem hrozně šťastná,
že s ním můžu pracovat. Stačí to takhle?
(Michaela Krausová)
O jakou habaďůru v případě chystané stejnojmenné premiéry půjde?
Nebo jich "ušijete" na diváky víc?
Název té hry Habaďúra, jak zní hlavní název pod kterým se uvádí, jsou Nájemníci
pana Swana a jedná se o habaďůru, kterou mnozí z nás znají. Jde o rozsáhlý podvod
na sociálních dávkách... Jistý pan Swan u sebe ubytovává nájemníky, na které
pobírá poměrně velké sociální dávky a několik let mu to prochází. Na začátku
naší hry chce s habaďůrou, kterou hraje na sociální úřady, skoncovat.
A daří se mu opravdu těžce té habaďůry zbavit. A o tom komedie Michaela Cooneyho je.
Nepůjde tedy nechtěně o nějakou inspiraci pro diváky?
Já myslím, že může jít o velkou inspiraci pro diváky i co se týče našeho sociálního systému.
Autor Michael Cooney je zkušený úspěšný autor.
Čím se liší od ostatních autorů, v čem je Habaďúra jiná?
M. Cooney vychází stejně jako celá plejáda anglických
komediografů z obrovské tradice, kterou v Anglii i ve Francii
divadelní umění má. M. Cooney se tomuto řemeslu naučil od svého
tatínka Raye Cooneyho. Spolu i napsali hru "A je to v pytli".
Syn se pak přestěhoval do Los Angeles a sám napsal inspirován
tatínkovými veleúspěšnými komediemi právě tuto hru, která se v originále
jmenuje "Na dobírku" a která je přeložena jako "Nájemníci pana Swana aneb Habaďúra".
Myslím, že se od těch opravdu špičkových komediografů příliš neliší
v tom mechanismu, který už objevil Georges Feydeau (úspěšný francouzský dramatik nazýván
"králem vaudevillu") a který vlastně vychází z toho, že hrdinové jsou
nuceni nějak se dostat ze situace, do které ovšem nechtěli být vrženi.
A samozřejmě oblíbené a populární a divácky velmi vděčné
jsou prvky, které tuto komedii vytvářejí – jako je lhaní,
vymýšlení a převleky vč. dámských kostýmů, to všechno M. Cooney využil.
Je pro režiséra radost pracovat na brilantní komedii plné zvratů a změn,
nebo je to někdy spíš "kvíz", jak rozluštit a neztratit se v síti situací a postav?
Já patřím k těm režisérům, a mnozí to o mně vědí, kteří opravdu milují komedie.
Ne všichni režiséři jsou takoví, což není nic proti ničemu, ale já mám rád smích,
mám rád komedie a za svůj život jsem jich udělal opravdu hodně. Komediální žánr
v Mostě režíroval...
M. Frayn: Bez roucha (1991)
J. Vostrý: Tři v tom (1992)
J. L. Dabadie, J. Savary: D'Artagnan (1993)
B. Hrabal: Obsluhoval jsem anglického krále (1995)
S. Lichý: Fanfán Tulipán (1996)
V. Vančura: Rozměrné léto (1998)
W. Allen: Sex noci svatojánské (1999)
K. Poláček: Hostinec u kamenného stolu (2000)
G. S. Kaufman: Přišel na večeři (2001)
W. Shakespeare: Romeo a Julie (2002)
V. Strnisko: Goldoniáda (2003)
J. Voskovec, J. Werich, J. Ježek: Těžká Barbora (2004)
G. Scatnicci, R. Tarabusi: Otcové se rodí ve skříních (2005)
C. Goldoni: Poprask na laguně (2006)
R. Cooney: Sladké tajemství (2006)
Sienští akademikové: Oklamaní aneb Předvečer tříkrálový (2007)
R. Thomas: Vražedné dědictví (2008)
Bohumil Hrabal: Andělské oči (2009)
O. Wilde: Ideální manžel (2010)
M. Horníček: Slaměný klobouk (2011)
N. Robbins: Hrobka s vyhlídkou (2012)
R. Hawdon: Dokonalá svatba (2013)
N. Simon: Pozvání na večírek (2014)
má svá pravidla, která je potřeba dodržovat. Jestli je nšjaká hra dobrá, poměrně
záhy poznáte podle toho, jaké v ní autor napsal situace. A tam je velký prostor
pro režiséry, ty situace rozkrýt a ztvárnit takovým způsobem,
aby byly přehledné a současně aby byly velmi překvapivé.
Samozřejmě pro každého herce, který má rád komedii, je to takový bonbónek,
ale jak řekly přede mnou stovky lidí – dělat komedii není žádná sranda!
A samozřejmě se musíte tím zkoušením prokousat, i když se už nikdo
z kolegů včetně mě nesměje a kdy už jsou všichni většinou
otrávení, musíte to znovu nahodit
jako by to byla první čtená zkouška.
Dokážete se při zkoušení bavit? A odhadnete tak podle
nějakého vlastního barometru úspěšnost komedie?
Dokážu se bavit, ale do určité míry. Dokážu se bavit tím, jak to baví
herce a myslím že už i odhadnu, co by mohlo bavit diváky. Ale protože samozřejmě
divadlo není záležitost nějakého vzorečku, tak se mohu i mýlit Když pak nastanou
hlavní zkoušky a generálky, tak to se už bavit nedokážu. Komedie mívají
také rozkolísanou odezvu v hledišti, kdy např. diváci "jedou" od začátku na stejné
vlně, někdy to naopak trvá trochu déle. Herci jsou z toho vyšokovaní a přitom
na konci je obrovský potlesk, a někdy se diváci baví od začátku a na konci
jsou vlažnější. Komedie je v tom nemilosrdná podobně jako divadlo pro děti.
Okamžitě poznáte podle odezvy, jestli ta komedie diváky baví, nebo ne.
Smích léčí a není ho nikdy dost. Pozorujete na sobě ozdravné účinky komedií, které režírujete?
Určitě pozoruju. Mám rád smích a myslím, že díky smíchu se mi mnohé podařilo překlenout.
Proto si myslím, že i lidi chodí do divadla, protože chtějí zapomenout na všední
starosti a dramata, která prožívají v osobním životě. Alespoň ty dvě hodiny prožít jinak.
Myslím, že už Deburau (čti Debiró - francouzský mim a herec narozený v Čechách,
nejvýraznější představitel evropské pantomimy 19. století) říkal, že když jde
člověk z divadla, tak se v něm spálí všechno špatné a vlastně vychází nový vyčištěný člověk.
Nezdá se Vám, že je komedie jako žánr často zbytečně podceňovaná?
Myslím, že JE podceňována, ale tak to je. To má v Čechách hluboké kořeny
už od dob národního obrození, kdy ti kluci (dramatikové) psali vlastně divadelní
hry i literaturu tak, aby ten český národ dohnal svým intelektuálním potenciálem
západní kulturu – především francouzskou i anglickou. Komedie v té době brali
trochu jako lidovou zábavu, že to přece není žádné velké umění jako třeba dramata,
historická dramata apod. A to v nás jaksi neustále přežívá. Ale můžu vám z vlastní
zkušenosti říct, že v řadě zemí – na západ od nás - jsou komedie značně ceněny.
A protože divadlo ať u nás, nebo třeba v Německu musí splňovat určitá ekonomická
pravidla a protože přece jenom diváci – a to je statisticky dokázáno - raději chodí
do divadla na komedie, než na tragédie, hrají se komedie více. Komedie mají
svoje vlastní specifické výrazivo, které je úplně odlišné od dramatického umění,
a proto je řada komiků milována. Od Pierra Richarda, přes Chaplina, po Lubomíra Lipského,
Stellu Zázvorkovou a mnoho dalších. Ono to není dáno každému herci,
pohybovat se v té komediální nadsázce jako doma s lehkostí sobě
vlastní a hlásit slova, která je nutná z toho jeviště hlásit.
Ivana Bonaventurová