ročník 2016 / 2. číslo
DRAMATURG
Michal Pětík  (nar. 1985 v Roudnici nad Labem)
Už v dětství si zamiloval knihy a zatoužil být spisovatelem. Iniciační četbou mu v tomto směru byly Foglarova trilogie o Stínadlech a později dílo Grahama Greena (zejména romány Komedianti, Moc a sláva nebo Konec dobrodružství). Po gymnázium absolvoval studium na Vyšší odborné škole publicistiky v Praze a později vystudoval divadelní dramaturgii na Janáčkově akademii múzických umění v Brně.
Během studií v Brně uvedl několik svých textů (například monodrama Devon – fiktivní vzpomínky Dicka Francise, jednoaktovou hru [S]milování ad.). Pro Městské divadlo v Mostě adaptoval román Julese Verna Tajemný hrad v Karpatech a pro Divadlo rozmanitostí napsal původní pohádku Půjdem spolu do betléma aneb Františkův betlém (příběh na motivy prvního živého betléma inscenovaného Františkem z Assisi).  Je autorem scénáře a hudby k filmu Sen o psu (režie Tomáš Princ). Vytvořil hudbu k několika inscenacím. Před časem dokončil román Nad krajinou létá sup, píše povídky, pracuje na knize pro děti a připravuje seriál určený internetovému publiku.

CHRISTOPHEROVY BEHAVIORÁLNÍ PROBLÉMY
  • Dlouho s nikým nepromluvím.
  • Dlouho nejím a nepiju.
  • Nesnáším, když se mě někdo dotkne.
  • Když mám zlost, nebo když jsem zmatený, ječím.
  • Nesnesu být na hodně malém prostoru s jinými lidmi.
  • Když mám zlost, nebo když jsem zmatený, rozbíjím věci.
  • Sténám.
  • Nemám rád žluté věci nebo hnědé a odmítám se žlutých věcí nebo hnědých věcí dotknout.
  • Odmítám použít svůj zubní kartáček, když se ho dotkl někdo jiný.
  • Nesním jídlo, pokud se různé druhy jídel vzájemně dotýkají.
  • Nevšimnu si, že se na mě lidé zlobí.
  • Nesměju se.
  • Říkám věci, které ostatní lidé považují za drzost.
  • Biju jiné lidi.
O AUTISMU
Autismus je pervazivní vývojová porucha, která se téměř vždy objeví už v raném dětství. Syndrom charakterizuje hluboký deficit v komunikaci a sociálním porozumění, provází ho rituální a obsesivní chování. I když vznik postižení může být spojován s řadou možných příčin, ve většině případů hraje roli pravděpodobně genetická dispozice.
Postižení poprvé detailněji popsal Leo Kanner. Stalo se tak ve čtyřicátých letech 20. století v USA. Až neuvěřitelně podobný popis postižení se objevil téměř ve stejnou dobu v Rakousku, a to v práci Hanse Aspergera.
Většina rodičů dětí s autismem začne mít vážné obavy o zdravý vývoj dítěte už v prvním roce jeho života. I když se syndrom vyskytuje u dětí ve všech úrovních IQ, většina lidí s autismem (70-75%) je také mentálně retardována a kolem 50% má IQ pod hranicí 50 bodů. Většina těchto dětí s hlubokým kognitivním postižením nemluví, často se u nich vyskytují problémy v chování jako agresivita nebo sebezraňování. Tyto děti potřebují celoživotní kvalifikovanou péči.
Na druhé straně asi 20% jedinců postižených autismem a Aspergerovým syndromem má normální intelekt a jejich životní perspektiva je nadějnější. Stav většiny z nich se s přibývajícím věkem lepší, i když dospívání může přinést nečekané problémy.
ZAJÍMAVOSTI
  • V Británii byl Podivný případ se psem publikován současně jak pro dospělé, tak pro adolescentní čtenáře; jednalo se o totožnou edici s dvěma odlišnými grafickými obaly.
  • Když se Haddona ptali na Christopherovo postižení v knize, odpovídal: Přeji si, abych nakladateli nikdy nedovolil, aby použil slovo "Asperger" na přebalu knihy. Z knihy se stala jakási příručka a já stále opakuji, že kniha není o Aspergerově syndromu, ale o odlišnosti a přijímání jinakosti.
  • Moderní literatura se vyznačuje mimo jiné tím, že je plná vypravěčů, jimž se buď nedá důvěřovat vůbec, anebo jsou ve svém vyprávění přinejmenším nespolehliví. Jsou většinou nepřesní, v jejich vyprávění se střídají různé časové roviny, nemohou si vzpomenout na podrobnosti a podobně. Hlavní hrdina Podivného případu se psem, školák Christopher Boone si však na přesnost a pořádek potrpí.
  • Christopher je velký obdivovatel Sherlocka Holmese, v oblibě má příběh o Baskervillském psu.
  • Christopher nerozumí přenesenému významu slov a poetická funkce jazyka pro něj nic neznamená. Hvězdy jsou pro něj jen viditelná stránka termojaderných výbuchů ve Vesmíru. Racionálním uvažováním dospěje k názoru, že všechna slova vlastně mají metaforický základ a pravou podstatu věci interpretují, avšak nezobrazují ji. Svou vlastní metodou dojde k tomu, že označující slovo a označovaný předmět vlastně nemají mnoho společného a jejich vztah je určen čistě arbitrárně.
  • Dalším rysem Christopherova onemocnění je, že se nebojí smrti; ta je pro něj jen další z mnoha věcí, které se lidem mohou přihodit. O konci života mluví se stejnou dávkou racionality oproštěné od jakéhokoli citového zaujetí. Smrt pro něj začíná být zajímavá v okamžiku, kdy neprobíhá podle pravidel a nemá nějaký vnější důvod. Když jej málem přejede londýnské metro, ani si to neuvědomí, ale smrt pudla paní Shearsové v něm vyprovokuje pátrání. Christopher potřebuje důvod, úkol, projekt.

O ŽIVOTĚ S AUTISMEM
Po celý svůj život jsem nebyla schopna poznat a vyjádřit své emoce a ani jsem jim nerozuměla, a tak jsem se vždy setkávala s neporozuměním a cítila jsem se odtržena od všech kolem sebe. Byla jsem považována za "zvláštní" a nepochopitelnou. Často se mnou zacházeli, jako bych byla hluchá či hloupá. Nejsem však ani hluchá, ani hloupá. Jen hůře chápu svět kolem sebe, a tak se mé chování může někdy jevit jako egocentrické a trochu divné.
Chcete vědět, jak můžete nejlépe pochopit život s autismem? Představte si sebe sama jako diváka, který stále jen sleduje dění. Většina mého života mi připadá jako video, jako nekonečný soubor pohyblivých obrázků, které pozoruji, ale nemůžu zasáhnout do děje. Svět se přede mnou mění, ale já jsem od něj oddělena sklem.
Velmi mne vzrušuje, když mohu zkoumat nektarinky, které rostou na naší zahradě. Hladký povrch, téměř dokonale kulatý tvar, červená, oranžová a žlutá barva s malou zelenou skvrnkou uprostřed, to je něco fascinujícího! (...) Dívám se na ně třeba půl hodiny a vůbec se mi to nezdá divné – skutečně nejsem schopná odtrhnout oči od ovoce dokonce ani po tak dlouhé době. Nikdy neporozumím té okázalé lhostejnosti mých přátel k fascinující intenzitě a bohatosti citů, které skrývají barvy.
I když barvy mohou vyvolávat intenzivní emoce a pocity extáze, určité zvuky a vysoké tóny na mě působí velmi nepříjemně. Bzučení mikrovlnné trouby, dětské hlasy, houkačky aut, zvonek, kterým lidé v autobuse dávají signál řidiči, že chtějí vystoupit, pískající čajová konvice..., to jsou jen některé zvuky, které nesnáším. (...) Na druhé straně jemné tóny, hudba a hlubší hlasy mohou alespoň dočasně ulevit mému strachu a úzkosti. Stále mě můžete přistihnout, jak si mumlám, prozpěvuji, pískám a dokonce nahlas mluvím ve snaze rozptýlit zmatek nebo nejistotu způsobenou nečekanou změnou.
Můj vztah k jídlu a moje chutě jsou taktéž považovány za velmi výstřední. (...) Mám ráda mixovanou, mletou nebo rozmačkanou stravu. (...) Abych se vyhnula některým potravinám, které svou konzistencí dráždily mé patro, míchala jsem je dohromady s jinými. Na talíři mám ráda barevné kombinace – oranžovou mrkev, bílé brambory, zelený hrášek – smíchání zmírní chuť nepříjemné potraviny.
Je strašně těžké učit se něčemu, co nevydrží a ani nemůže vydržet navždy. Dlouho jsem nedokázala pochopit – mimo jiné – otázku dočasnosti a smrti. Vždy mě překvapí a zaskočí, když něco skončí. Týká se to různých výletů, semestrů ve škole, doby, kdy jsou stromy v květu, prázdnin, slev v obchodech, přátelství nebo jen deštivého a větrného dne.
(Lawson, W.: Život za sklem – osobní zpověď ženy s Aspergerovým syndromem, vydání I., Portál, Praha 2008)

MARK HADDON (1962)
Vystudoval angličtinu na Merton College v Oxfordu. Svou literární kariéru začal na konci 80. let dvacátého století, kdy vydal několik dětských knih. V roce 2003 mu vyšel první román pro dospělé – ovšem úspěchy sklízel také u dětského publika – Podivný případ se psem, za který byl oceněn několika prestižními cenami, mimo jiné Whitbreadovou cenou (tento název nesla od 1985-2006; dnes známá jako Costa Book Award).
Haddon dnes působí jako scenárista – píše pro BBC (například drama Coming Down Mountain pojednávající o vztahu dvou bratrů, přičemž jeden z nich má Downův syndrom) – a kromě psaní knih se věnuje také výtvarnému umění – malířství a fotografii
(více viz www.markhaddon.com).
SIMON STEPHENS (1971)
Anglický dramatik. Řadu let lektoroval mladé dramatiky v programu Young´s Writers v Royal Court Theatre. Část jeho díla bývá řazena do poetiky britského divadla in-yer-face. Jeho adaptace Haddonovy knihy měla premiéru v National Theatre v roce 2012. Stephensovy hry se hojně inscenují v Německu, kde je spolu s Dennisem Kellym jedním z nejuváděnějších ostrovních autorů.
Kromě Podivného případu se psem u nás ještě byly uvedeny hry Volavky (HaDivadlo) a Punk-Rock (DAMU).