ARCHIV 5. číslo / ročník 2013 / KVĚTEN
DÍL PÁTÝ: KOSTÝMY A SCÉNA
(připravil Vítek Herzina)

V minulém díle nám pan Oubram s notnou dávkou nadsázky v živých barvách vykreslil první čtenou zkoušku. Neopomněl také zmínit její nedílnou součást - vystoupení výtvarníků, kteří předloží před přítomné své návrhy scény a kostýmů. Herci tuto část zkoušky radostně kvitují, neboť to znamená záživnou přestávku v mnohdy náročném čtení a skýtá příležitost k bouřlivé diskusi nad návrhy a k uplatnění vybroušeného ostrovtipu při glosování jednotlivých návrhů. Zpravidla se herec pošklebuje kolegovi, kterému výtvarník přisoudil těsné kamaše, nebo nedejbože rovnou ženské šaty, dokud ovšem před něj nedoputuje návrh kostýmu určeného jemu a rázem se stává terčem posměchu on. Všem je samozřejmě hned jasné, že v tomhle rozhodně nepůjde nic hrát, že se v tom budou strašně potit a jak v tom proboha budou vypadat... Se scénou je to obdobně. Kolem stolu se to hemží šeptanými předpověďmi, jak se tohle určitě utrhne, jak se támhleto na kolečkách rozhodně ani nehne a jak se o nic zcela jistě nepůjde ani opřít, aniž by to neupadlo. To už tak nějak patří k tradici. Ale přese všechno se jistě nenajde herec, který by si nevážil práce výtvarníků a mnohdy si po letech místo na svůj sáhodlouhý monolog vzpomene spíš na to, co měl v tu chvíli na sobě.

Romana Tůmová

Pochází z rodiny, která je s divadlem spjatá pevnými kořeny. Její pradědeček byl známý divadelní kritik, herec, dramatik a spisovatel František Sokol Tůma. Dědeček a tatínek měli svou hereckou společnost a v rodině by se dalo vypátrat spojení se slavným divadelním rodem Červíčků, přímých to předků neméně slavných Hrušínských. Divadlo má tedy v krvi a není divu, že se jako malá chtěla stát operní zpěvačkou. Osud tomu ale chtěl jinak a Romana v sobě objevila další talent - výtvarný. Stát se tedy divadelní výtvarnicí bylo jasnou volbou. Vystudovala Vysokou školu umělecko-průmyslovou v Praze a ještě během studií v roce 1974 začala spolupracovat s Městkým divadlem v Mostě. První inscenací byl Dům se sedmi balkóny a vzápětí Hamlet, který se stal její diplomovou prací. Několik let hostovala v různých divadlech, ale od roku 1980 pracuje v mosteckém divadle nastálo, protože jak sama říká, není nad angažmá.

Návrh kostýmu do inscenace Paní ministrová. Ten vlevo neprošel schválením režiséra a nakonec byl vybrán návrh vpravo. I s tím se musí výtvarník poprat.
Inscenace D'Artagnanova dcera (divadlo ABC, Praha). Jak je vidět, výtvarník musí mít v malíčku i takzvané "dobovky". Nejde o přesné repliky, ale dobu a styl je nutno zachovat.
Sex noci svatojánské od Woodyho Allena. Kostýmy by měly vyjadřovat charakter postav, zapadat do nálady hry a koncepce režiséra. Výtvarné složky jsou nedílnou součástí inscenace a vždy se pečlivě připravují.
Za kariéru se výtvarník s některými tituly setká několikrát. Lucius v inscenaci Hrátky s čertem a to hned třikrát jinak. Úplně vlevo připravovaná inscenace Jiřího Krause, uprostřed inscenace z Divadla rozmanitostí a vpravo návrh kostýmu do Českého Těšína.
Ještě Hrátky s čertem z Českého Těšína. I když jsou to "jen" návrhy, výtvarník si dává velice záležet na jejich zpracování. Jsou to vlastně taková malá umělecká díla, která by si čas od času zasloužila samostatnou výstavu.
Slavná inscenace Amadeus. Kromě návrhu určuje také výtvarník materiály, ze kterých se kostým bude šít. Často má látky už vybrané, návrh maluje s ohledem na ně a jejich vzorky přišpendlí k obrázku.
Pohádka Sněhová královna. Krásná práce, když se nemusí autor nechávat ničím omezovat a může naplno popustit uzdu své fantazii.
O Slunečníku, Měsíčníku a Větrníku. Na návrhu vidímě Slunečníka a princeznu, která se stane jeho ženou. Pohádkově bohaté kostýmy výpravné pohádky.

Petr Kastner

Pochází z Loun, kde nyní i trvale žije. Je absolventem Střední odborné školy výtvarné v Praze a  katedry scénografie na pražské Divadelní fakultě Akademie múzických umění. V letech 1979 – 1981 byl asistentem architekta ve Filmovém studiu Barrandov a od roku 1981 se věnuje soustavně divadlu a příležitostně také malbě a grafice. Delší čas působil jako scénograf v Maďarsku, Rumunsku a Polsku. Kontakt s českými divadelními scénami však neztratil a hostoval v Mostě, Liberci a Teplicích. Po delší přestávce se v roce 1998 vrátil ke spolupráci s mosteckým Městským divadlem scénografií k dramatizaci Vančurova Rozmarného léta a  od roku 2002 je tu angažován jako šéf výpravy. Velký prostor Petru Kastnerovi svědčí a dokáže jej plně využít ve prospěch inscenací, jímž jeho výtvarné řešení dodává jak funkční hrací prostor, tak stejně potřebnou dávku divadelní atmosféry a imaginace.

Šumař na střeše

... Nezáleží apriori na tom, jestli jde o Ibsena nebo třeba o tzv. modernu, ani na žánru komedie nebo tragédie. Scénograf si prostě tituly nevybírá ...

Rozmarné léto

... Důležité je překonat úzce výtvarný pohled, protože scéna není obraz, jde v ní o prostor o vymezení dramatického prostoru inscenace, o tvarové uspořádání ...

Sex noci svatojánské

... V tomto smyslu považuji za zavádějící i dřívější nazývání scénografů jevištními výtvarníky nebo výtvarníky scény. Pojem scénografie je mnohem výstižnější a komplexnější ...

Přístav pod hvězdami
Návrh scény muzikálu Divotvorný hrnec. Jednou z věcí, které musí scénograf v Mostě řešit, je na české poměry neobvykle velké jeviště. Nestačí ho jen "zastavět" dekoracemi, vše musí být funkční, zapadat, dávat smysl.
Markéta Lazarová. Ačkoli si scénograf na návrhu vypomůže vybarvením pozadí, atmosféra při pozdější realizaci zůstane. Slouží k tomu především světla, různé efekty a například umělá mlha, která se valí ze speciálního přístroje.
Scéna Sluhy dvou pánů, v mosteckém divadle stále ještě k vidění. Můžete tedy porovnat návrh a výslednou podobu.
Dvě ukázky z Prokletí rodu Baskervillů. Některé inscenace mají několik prostředí a zde je toho příklad. Změny se provádějí formou takzvaných přestaveb, a úkolem scénografa je zajistit plynulý a co nejkratší přechod z jedné scény do druhé.