ARCHIV 7. číslo / ročník 2014 / ZÁŘÍ
DÍL ŠESTNÁCTÝ: OBCHODNÍ ODDĚLENÍ
(píše Vítek Herzina)

Když je hlediště plné diváků až k prasknutí a na plakátech se hrdě lepí nápis "vyprodáno", je to samozřejmě zásluha herců, že tak výborně hrají, dramaturga, že vybral tak báječný titul, výpravy, že je to taková podívaná, režie, že je to tak objevné uchopení tématu, sedadel, že jsou tak pohodlná...

Vchod do království prodeje vstupenek najdete snadno na pravé straně divadla.

Nedej Bože však, aby divadelní sál zůstal méně než poloprázdný. To je hned oheň na střeše a prstem se ukazuje na jediného viníka. Tím nešťastným obětním beránkem je Obchodní oddělení (dříve Oddělení pro styk s diváky), kterému se však v divadle neřekne jinak, než propagace.

Naše tři dámy z obchodního: Helča, Monika a Eva.

Takovou nespravedlnost si však obchodní oddělení nezaslouží. Jeho kompletní osazenstvo, Eva Pešková, Helena Ludvigová a Monika Šimandlová se snaží, seč jim síly stačí, abychom my herci měli co nejvíce diváků. Jistě, bývaly doby, kdy se nikdo moc starat nemusel, o diváky nebyla příliš nouze, televizní zábava byla omezená a divadlo bylo syceno zájezdy ROH. Ty staré "dobré" časy jsou však dávno pryč a děvčata v propagaci se dneska musí pěkně otáčet.

Celé oddělení také pečuje nejen o plakáty a jejich výlep, ale také o propagaci jednotlivých inscenací například formou fotografií umístěných na mnoha místech v našem městě.

Kdo by si myslel, že jsou jen prodavačky vstupenek v pokladně, kde čekají na své zákazníky, je pořádně na omylu. Práce mají mnohem víc a pečlivě si ji mezi sebe rozdělily.

Eva Pešková pracuje vždy s úsměvem.

Eva Pešková pracuje v oddělení už více než dvacet let, jejichž nemalou část byla dokonce jeho vedoucí. Na starosti má především zájezdy naší činohry a dovozová představení jiných divadel, která jednou dvakrát do měsíce zpestřují mostecký repertoár. Ačkoli si své diváky představení najdou, Eva hrdě dodává, že mostecké publikum má rádo svoje herce a raději chodí na ně. Také dohlíží na uvaděčky, zajišťuje umělecké výstavy ve foyeru, chystá plakáty a fotografie z představení do výlepu, pečuje o archiv divadla. Aby toho nebylo málo, leží na jejích bedrech ještě administrativa celého oddělení - výkazy a účetní závěrky.

Pod obchodní oddělení spadají také naše drahé uvaděčky.

Helena Ludvigová prodává školní představení. Hraní pro mládež má v mosteckém divadle opravdu dlouhou tradici. V osmdesátých letech vznikl program Mládež a kultura, v jehož rámci žáci základních škol a studenti škol středních navštěvovali nejrůznější kulturní akce, výstavy, koncerty. Divadlo se do tohoto programu velmi rychle zapojilo a začalo si vychovávat svoje dospělé diváky pěkně od základu. V posledních letech i další divadla v republice začínají víc a víc hrát pro školy, ale v Mostě se dopolední představení uvádějí opravdu v nadprůměrné míře.

Helena Ludvigová přímo v pokladně. Každému zájemci o vstupenky ráda poradí a pomůže najít ta nejlepší místa.

Herci to možná dříve nesli vesměs nelibě, a to ne proto, jak by se mohlo zdát, že snad musí kvůli divadlu brzo vstávat (věřte, nebo ne, vstávají brzo tak jako tak), ale protože školní publikum nebývalo, eufemisticky řečeno, právě nejvděčnější. To se ale časem změnilo a ačkoli to samozřejmě není vždycky ideální, už se představením pro školy dávno mezi herci nepřezdívá krmení divé zvěře. Mladí diváci k nám dojíždějí z celého ústeckého regionu, což také podporuje krajský úřad příspěvkem na jejich dopravu.

Další formou propagace jsou letáky s informacemi o repertoáru mostecké činohry, které připravují taktéž v obchodním oddělení.

Z celého ústeckého kraje se k nám ovšem také sjíždějí i dospělí diváci. Ty má na starosti Monika Šimandlová. Od tajemnice divadla dostane plán představení a prakticky neustále jen telefonuje a rozesílá emaily, aby zaplnila téměř pětisetmístné hlediště. Je to práce mravenčí a nikdy nekončící. A ne vždy stoprocentně úspěšná, co si budeme nalhávat. Se stejnou upřímností je však třeba dodat, že by lépe nepochodil asi nikdo. Kromě toho, že máme své mostecké diváky (těch je ovšem menšina, jak s lítostí potvrzuje Monika) přivážíme si další prakticky z celého kraje. Ani to ovšem mnohdy nestačí.

Monika Šimandlová ve víru emailů, telefonátů a objednávek.

Marná snaha, konkurence na poli kultury a zábavy je v dnešní době opravdu silná. A tam, kde diváky neodláká nový televizní seriál, program ve sportovní hale nebo 3D hit v kině, brzdí naše obecenstvo bohužel jeho tíživá ekonomická situace. Vstupenky do divadla nejsou nijak levné (oproti jiným divadlům, pravda, laciné jsou, ale přesto) a málokdo si může dovolit sáhnout do peněženky i vícekrát za měsíc, ač je nabídka titulů lákavá. V tomto směru ovšem obchodní oddělení vychází divákům jak jen může vstříc a pořádá nejrůznější akce a pobídky. Leckdy tedy lze zakoupit dvě vstupenky za cenu jedné, nebo ulovit nějakou velmi zajímavou slevu na www.berslevu.cz a tak si divadelní zážitek mohou dovolit i ti, kteří mívají hluboko do kapsy.

Obchodní oddělení v kompletní sestavě a v plném pracovním nasazení.

Sice se říká, že prázdné sedadlo neplatí, ale ekonomická stránka věci je jen jedna strana mince. Prázdné sedadlo totiž především netleská a to je pro herce to nejsmutnější. Není však naopak nic hezčího, než hlediště plné spokojených diváků. A to platí, troufám si tvrdit, i pro obchodní oddělení. Protože to znamená úspěch. Společný úspěch nás všech.