Zajímá Vás, kdy hrajeme nejbližší reprízu? Máte zájem o vstupenky? Klikněte na obrázek...
ročník 2016 / 4. číslo
REŽISÉR
Zbyněk Srba

V době středoškolských studií v letech 1977 - 1981 pracoval jako elév v divadle Husa na provázku pod vedením P. Scherhaufera a P. Oslzlého. V roce 1986 ukončil studium režie na Divadelní fakultě AMU v Praze.
Po absolutoriu odešel s generační skupinou svých spolužáků z DAMU do nově otevřeného divadla v Mostě, tam se v roce 1989 stal šéfem činohry, kterým byl až do svého odchodu do Brna. V tomto období rovněž režíroval v Městských divadlech pražských a pedagogicky působil na Pražské konzervatoři.
V letech 1993 – 2007 byl angažován jako kmenový režisér Mahenovy činohry Národního divadla v Brně (v letech 1997 – 2003 rovněž jako umělecký šéf činohry). Pohostinsky působil v řadě divadel včetně Národního divadla Praha a Národního divadla moravskoslezského Ostrava, Městského divadla Brno a dalších. Režijně připravil přibližně osmdesát inscenací na profesionálních scénách. Na více než polovině z nich se podílel rovněž jako spoluautor dramatizace nebo úpravy.
Na Divadelní fakultě JAMU pracuje od roku 1994 jako pedagog režie (v počátečních letech v ateliéru prof. Aloise Hajdy, nyní v Ateliéru režie a dramaturgie prof. Václava Cejpka). V roce 2000 obhájil titul Ph.D. a v roce 2008 byl na DIFA habilitován. Od roku 2008 do roku 2016 byl děkanem Divadelní fakulty JAMU.
Před premiérou ve vyprodaném hledišti.
Starci na chmelu jsou jedním z nejznámějších československých muzikálů, jak moc a v čem se bude lišit divadelní zpracování?
Divadelní inscenace oproti filmu používá jiné výrazové prostředky, takže už samotným převedením na jeviště vzniká poměrně hodně odlišností. Scénář, který zpracováváme, vychází z filmové verze, takže základní struktura celého příběhu je filmu velmi podobná. Diváci také uslyší všechny známé písničky.
V Mostě režírujete od počátku existence nové budovy Městského divadla, dokáže Vás zde po těch letech ještě něco překvapit?
Překvapení přicházejí každý den. Divadlo je kouzelné mimo jiné také tím, že každý den zkoušení představuje naprosto neopakovatelný originál, takže o překvapení není nouze.
Uvažoval jste dlouho o obsazení hlavních postav?
Úvahy o obsazení jdou vždy ruku v ruce s postupujícími přípravami ke konkrétní inscenaci. Příprava na Starce na chmelu trvala více než rok a v jeho průběhu se formovala také představa o hlavních představitelích.
Změnil se nějak přístup mladých herců k divadelní práci od doby, kdy jste zde začínal tvořit první představení spolu s Jirkou Rumpíkem, Tomášem Vackem, Sváťou Schullerem a dalšími?
Po premiéře s dramaturgem Michalem Pětíkem.
Já samozřejmě na naše začátky na konci osmdesátých let, kdy byla otevřena nová budova mosteckého divadla, vzpomínám velmi rád a s nostalgií. Na druhé straně, příprava každé inscenace má své zákonitosti, vždy vytváří určité konkrétní požadavky, které jsou kladeny na herce a bez jejich naplnění by inscenace nemohla vzniknout. Takže nároky směrem k hercům zůstávají vlastně neměnné a dědí se z generace na generaci.
Byl jste Vy sám někdy na chmelové brigádě?
Nebyl. Před pražskou DAMU jsem v Brně studoval Střední zemědělskou školu se zaměřením na ovocnářství a vinařství, takže jsme jezdili na brigády a praxe do vinic a vinných sklepů. Chmelová brigáda mne tedy minula, ale o to pečlivěji jsem nyní studoval veškeré práce s chmelem a velmi mě to bavilo. Tradici severočeského chmelařství mám ve velké úctě.
Na jevišti bude živá kapela pod vedením Františka Krtičky. Jaké bude hudební pojetí inscenace?
Snažíme se dodržet charakter hudby tak, jak byla původně autory napsána, takže i instrumentace vychází vstříc poetice šedesátých let. Koneckonců písní z této doby jsou neustále plná rádia a slyšíme je velmi často, což znamená, že posluchačům je tento hudební styl stále blízký a milý. Na druhé straně hudba, kterou pro film nahrál symfonický orchestr, se v našem případě musí zrealizovat prostřednictvím pěti muzikantů na scéně.
Poděkování po premiéře celému souboru za skvělou práci.
Musím říct, že Františku Krtičkovi a jeho kolegům se daří vytvářet skvělou a plnohodnotnou muziku.
Proč by se diváci měli na Starce na chmelu těšit?
Kromě silného tématu, chytře napsaného scénáře a slavných písní diváci na scéně uvidí partu mladých talentovaných lidí plných energie a elánu, kteří podávají výborné výkony.
Jste zároveň děkanem Divadelní fakulty JAMU v Brně, odkud také pocházíte. Jaké pro Vás bylo cestování mezi Brnem a Mostem?
Docela náročné. Ale za ta léta, kdy se vracím pracovat na inscenacích v Mostě, jsem už zvyklý.
Lenka Krestová