George Agathonikiadis
Narodil se v Řecku, ale od dvou let žil v bývalém Československu. Studoval střední školu v Brně (design a kostýmní výtvarnictví) a v letech 1973 - 1977 studoval režii na FAMU.
Poté pracoval v brněnském studiu Československé televize. V roce 1983 se vrátil do Řecka, kde mj. působil jako šéf dramatické tvorby v řecké televizi ET-1.
Dnes působí jako režisér dokumentární i dramatické tvorby nejen v Aténách, ale také v Česku, kde pracuje pro Českou televizi jako režisér a scenárista.
V Mětském divadle v Mostě režíruje již potřetí. Diváci měli možnost vidět jeho divadelní inscenaci Felliniho Silnice (2009) a dramatizaci povídek Oty Pavla Povedený tatínek a my (2012).
s asistentem režie, Jiřím Krausem
Jste řeckého původu. Jaká byla vaše cesta do Čech a přímo do Mostu?
Je to trochu dramatické. Do Čech jsem přišel po občanské válce v Řecku. Vyrůstal jsem na Moravě, kde jsem vystudoval textilní "průmyslovku" obor návrhář divadelních kostýmů. Mojí spolužačkou byla dokonce Liběna Rochová (známá česká návrhářka, pozn. red.). V roce 1973 jsem začal studovat režii na FAMU, kde mým spolužákem byl Vlasta Novák (později dlouholetý dramaturg a umělecký šéf MDM). Po letech jsem se náhodou seznámil s Jirkou Rumpíkem, který byl v té době uměleckým šéfem MDM. Slovo dalo slovo a přišla první společná spolupráce v mosteckém divadle.
Jak na vás Most působí?
Vím, že Most nejsou Benátky ani Řím. Proto mi zde vyhovuje prostor pro klid a relaxaci, kdy se zavírám do sebe, což mi pomáhá v tom, že se mohu soustředit na práci. Myslím si, že mostecké divadlo jde správným směrem, je zde dobrý výběr titulů i režisérů, tudíž dramaturgie funguje a o divadlo je zájem.
s choreografem, Janem Veselým
Jak se vám spolupracuje na našem velkém jevišti?
Na tak velkém jevišti jsem spolupracoval pouze jednou. Protože jsem hlavně filmový režisér, rád v inscenacích pracuji s filmovými dotáčkami a s výraznými kostýmy – a ty na obrovském jevišti vypadají skvěle. Věřím, že i s herci jsme se s tímto prostorem dobře vypořádali.
Proč jste si vybral právě titul Kráska a zvíře?
Titul mi byl nabídnut uměleckým šéfem. V dětství jsem měl pohádky rád a teď se k nim velice rád vracím. Myslím si, že pohádka je moc hezký žánr. Pro ČT Déčko jsem režíroval spoustu dílů z cyklu Pohádky do ouška s významnými herci jako je Jitka Molavcová, Libuška Šafránková, Tomáš Töpfer a mnozí další…
Doufám, že děti a jejich rodiče budou odcházet s pocity magie, která je na chvíli přenesla do pohádkové sféry, s prožitou katarzí, či se snovým prožitkem.
se skladatelem, Darkem Králem
Jaká tedy bude Kráska a zvíře pod vaší režií?
Snažil jsem se propojit filmovou magii s divadelní. Velkou roli zde hraje hlavně filmová projekce, kterou připravil zajímavý kameraman Martin Studecký. Na dotáčkách má právě on veliký podíl. Myslím, že se děti i rodiče mohou také těšit na velmi působivou hudbu, kterou složil Darek Král a na texty Vítka Herziny, které mě velmi zaujaly. Kateřina Hájková zase navrhla zajímavé kostýmy a masky, se kterými naložila více esteticky. Kráska a zvíře je sice pohádka trochu smutná, ale s krásným koncem a pro celou rodinu.
(připravila Lenka Krestová)