2017 / 6

DIVADELNÍ MOSTY

internetový magazín Městského divadla v Mostě

Michal Pětík

(nar. 1985 v Roudnici nad Labem)
Už v dětství si zamiloval knihy a zatoužil být spisovatelem. Iniciační četbou mu v tomto směru byly Foglarova trilogie o Stínadlech a později dílo Grahama Greena (zejména romány Komedianti, Moc a sláva nebo Konec dobrodružství). Po gymnázium absolvoval studium na Vyšší odborné škole publicistiky v Praze a později vystudoval divadelní dramaturgii na Janáčkově akademii múzických umění v Brně.
Během studií v Brně uvedl několik svých textů (například monodrama Devon – fiktivní vzpomínky Dicka Francise, jednoaktovou hru [S]milování ad.). Pro Městské divadlo v Mostě adaptoval román Julese Verna Tajemný hrad v Karpatech a pro Divadlo rozmanitostí napsal původní pohádku Půjdem spolu do betléma aneb Františkův betlém (příběh na motivy prvního živého betléma inscenovaného Františkem z Assisi). Je autorem scénáře a hudby k filmu Sen o psu (režie Tomáš Princ). Vytvořil hudbu k několika inscenacím. Před časem dokončil román Nad krajinou létá sup, píše povídky, pracuje na knize pro děti a připravuje seriál určený internetovému publiku.
hlava Odyssea ze sousoší Oslepení Polyféma, Řecko, pravděpodobně 1. století n.l.
Epos Odysseia pochází z 8 nebo 9. st. př. n. l.; ve druhé pol. 6. st. př. n. l. byla definitivně ustálena.
O Homérovi víme vlastně jen to, že nějaký Homér existoval; nevíme ovšem kdy a kde žil, ani jak a kde zemřel. Vlastně máme pochybnosti, zdali je vůbec autorem obou eposů (nebo alespoň jednoho z nich). Ať už je autorem Iliady a Odysseie kdokoliv, jedná se o nadčasová díla; Robert Graves například tvrdí, že Odysseia je dokonce „víc“ než epos, je to první řecký (evropský) román.
 
ODYSSEUS
Jeho jméno znamená rozzlobený a dává představu člověka s rudou tváří; kdo ví, zdali jeho rusé vlasy mají nějaký mýtický význam, při narození však byl pojmenován vzteklý a ryšavé vlasy bývají spojovány s popudlivostí. Ačkoliv byl vznešeného původu, nikdy žádné zemi nevládl – Ithaku a přilehlé ostrovy vyženil sňatkem s Pénelopou.
Vedle Hérakla a Thésea (a možná Íkara) patří mezi nejznámější řecké hrdiny. Proslul odvahou a chytrostí a také velkým utrpením při návratu z trójské války. "Odysea" je dodnes pojmenování pro strastiplnou a dlouhou cestu. Oživil ho Homér, ale jako hrdina se objevil i v jiných dílech římských i novověkých umělců - v římské antické literatuře se nejedná o vysloveně kladného hrdinu (vystupuje tu pod latinským jménem Ulixes), jako je tomu u Řeků, naopak Římané, kteří sami sebe považovali za potomky Trójanů, Odyssea vykreslují jako "záporáka".
 
VINA A TREST
Nabízí se otázka, proč Odysseus musel při svém návratu domů tolik trpět, čím se zprotivil bohům či osudu? Ptáme se, zdali utrpení je zkouška, anebo trest. Na vině je, zdá se, Odysseova pýcha, řecky hybris. Odysseovu cestu tak lze chápat či vykládat jako příběh (drama) sebepoznání. Jeho putování bývá chápáno také jako podobenství života, jenž odolává smrti. Všechna jeho zastavení jsou metaforou (variantou) smrti: země lotosu, Kyklopova jeskyně, ostrov Kirké, podsvětí, země Sirén, ostrov Kalypsó, Skylla i Charybda, mořské hlubiny... To vše jsou metafory smrti, jíž Odysseus lstivě uniká.
 
Jedna z teorií, kudy vedla Odysseova pouť.
CESTA
Svět řecké mytologie dobře známe. Na Olympu sídlili bohové, víme, kde stála Trója, kde vládl Agamemnón, tušíme, kde leží Kolchida, kam se Iáson vydal se svými Argonauty pro zlaté rouno. Všelijaké dohady se však vedou o tom, kde se nacházela místa, jež Odysseus na svých cestách navštívil. Po sedmi letech, které strávil na ostrově Ógygia jako zajatec nymfy Kalypsó, přistál Odysseus u ostrova Fajáků - tím je snad dnešní Korfu. Zde vypráví králi Alkinoovi všechna svá předchozí dobrodružství. O vylodění u Lotofágů (snad na lybijském pobřeží), o příhodě s Polyfémem, žijícím pravděpodobně na Sicílii, o zastávce na Aiolově ostrově, o přistání v zemi Laistrýgonů, nestvůrných kanibalů sídlících na pobřeží Kampánie, o příjezdu na ostrov kouzelnice Kirké na Monte Circeo v Latiu, o přijetí do země Kimmeriů a návštěvě zásvětí, o plavbě poblíž ostrova Sirén v Neapolském zálivu a poté mezi Skyllou a Charybdou (Messinskou úžinou), o Thrýnakii, kde se pásla Héliova stáda, o tom, jak se po strašném ztroskotání zachránil na Ógygii na marockém pobřeží a konečně o přistání na ostrově Fajáků a následném návratu na Ithaku.
Existuje přibližně osmdesát teorií o Odysseově plavbě. Snahy o rekonstrukci Odysseových cest pokračují dodnes, podle některých Odysseus doplul do Skotska (a víno z ostrova Kirké je skotská whisky), sinolog Hubert Daunicht zdůraznil analogie mezi Odysseiou a některými čínskými vyprávěními a Odysseovu cestu vedl až do Číny, Japonska a Koreje. Ať tak, či onak, Odysseia je překrásná báje a každý pokus zopakovat ji na moderní mapě vždy vede ke vzniku nové báje.
 
hexametr a archaický jazyk
Hexametr je časoměrný typ verše užívaný v antickém písemnictví, založený na pravidelném střídání dlouhých a krátkých slabik. Skládá se z šesti (hexa) daktylských stop a šesti spondejských stop a jsou jím napsány jak Homérova Iliada a Odysseia, tak například Ovidiovy Proměny.
V českém básnictví se časomíra vyskytuje vzácně a češtině, která má poměrně pevný slovní přízvuk (na první slabice), lépe vyhovují systémy sylabický či sylabotónický.
Časoměrný verš se tedy častěji objevoval v latinsky psaných humanistických skladbách, v klasicistní poetice hymnů a elegií a vynutil si často poněkud necitlivý zásah do slovního pořádku české věty, který se musel časoměrnému verši mnohdy složitě přizpůsobit. Proto překlady klasických antických děl mohou dnešnímu sluchu znít jaksi nepřirozeně, ba dokonce nesrozumitelně.
 
autor hudby muzikálu Odysseia
  • výrazná osobnost moravského rocku, zpěvák, skladatel a hráč na klávesové nástroje
  • na konci 60. let založil skupinu Great Music Faktory, v téže době se autorsky podílel na písních populárních Synkop 61, do nichž posléze nastoupil jako stálý člen
  • v roce 1976 přijal nabídku Radima Hladíka a přešel do Blue Effectu (hrajícího tehdy pod počeštěnými názvy Modrý Efekt respektive M. efekt). Jeho nejznámější písní z této etapy je úprava lidové písně Ej, padá, padá rosenka
  • Po čtyřech letech se vrátil k Synkopám, nyní už bez číselného označení a s artrockovým směrem tvorby
  • Skupina pod názvem "Synkopy & Oldřich Veselý" vydala v průběhu 80. let alba Sluneční hodiny, Křídlení, Zrcadla a Flying Time
  • po sametové revoluci založil soukromé nahrávací studio a věnoval se autorské práci (zkomponoval hudbu k filmům, divadelním představením či reklamám)