František Krtička
Po absolvování mosteckého gymnázia vystudoval během pouhých 3 let obor skladba a aranžování na Pražské konzervatoři, kde následně působil několik let jako pedagog stejného oboru a hudební teorie. V současné době vyučuje v ZUŠ Litvínov (orchestrální hra, improvizace, klávesové nástroje) a jako lektor se účastní různých hudebních seminářů.
Je také vyhledávaným a uznávaným aranžérem. Na svém kontě má již přes 750 aranžmá skladeb pro nejrůznější obsazení od sólových nástrojů přes komorní vokální i instrumentální soubory až po big bandy a symfonické orchestry.
Jako hráč na klavír, vibrafon či jako aranžér spolupracuje s předními osobnostmi české jazzové a populární hudby. Dále působí na muzikálové scéně zejména v Praze (např. muzikály Mamma Mia, Rocky, Tarzan aj.) a v Mostě (Kiss Me Kate, Hvězda na vrbě, Zpívání v dešti, Balada pro banditu, Cabaret, Starci na chmelu, Škola základ života, Funny Girl) coby dirigent či člen orchestrů nebo jako autor hudebního nastudování.
Ve světě muzikálu se už nějaký čas pohybuješ. Myslíš, že patří do oblastních divadel?
Nemyslím si, že by se podle typu divadla měly vymezovat obecně vhodné a nevhodné žánry. Muzikál (stejně jako jakýkoli jiný žánr) může mít mnoho podob, které vyplývají jak z původní předlohy, tak z jejího konkrétního zpracování realizačním týmem v daném divadle.
Proto by byla škoda, aby byli diváci v „oblastních“ divadlech o kterýkoli z nabízených divadelních žánrů ochuzeni. Klíčovou podmínkou pro vznik jakéhokoli kvalitního představení je však samozřejmě svědomitá příprava, která bere od začátku plánování v úvahu všechna specifika konkrétní situace.
Jak je na tom mostecké divadlo?
V posledních letech se muzikál stal nedílnou součástí nabídky titulů mosteckého divadla a mám pocit, že jsou muzikálové tituly diváky mosteckého divadla přijímány většinou velmi pozitivně. Myslím si, že se v mosteckém divadle již několikrát podařilo připravit kvalitní muzikálové představení i přesto, že zde pochopitelně nemáme takové možnosti (finanční, personální, technické...) jako některé mnohem větší české scény.
V Mostě má tento žánr už svoji určitou tradici. Kam bys v celé řadě mosteckých muzikálů zařadil Funny Girl?
Z pohledu hudebního nastudování patří muzikál Funny Girl podle mého názoru rozhodně k těm nejnáročnějším, které se v Mostě v posledních letech objevily. Hudební složka tohoto muzikálu klade velmi vysoké nároky jak na hráče muzikálového orchestru, tak na herce / zpěváky. Zvládnutí hudebního nastudování do výsledné podoby vyžadovalo od většiny zúčastněných nadstandardní přípravu. Rád bych na tomto místě poděkoval všem, kteří se na vzniku představení podíleli, za odvahu pustit se do takto náročného díla a za spoustu času a úsilí, které přípravě věnovali.
V čem je muzikál Funny Girl výjimečný?
Oproti ostatním muzikálům, se kterými jsem se setkal, prezentuje Funny Girl pěvecky a herecky velmi výrazně představitelku hlavní role, na jejíchž bedrech tak leží naprostá většina hudebních čísel. S ohledem na téma muzikálu je to samozřejmě logické, nicméně z hudebního pohledu je to velmi podstatný rozdíl oproti jiným slavným titulům.
Byla Karolína Herzinová dobrá volba?
Říkal jsem to při různých příležitostech již několikrát a rád to zde znovu zopakuji: Karolínka je velmi muzikální a pracovitá, tudíž práce s ní na jakémkoli hudebním projektu je pro mě vždy radostí! Jsem rád, že jsem na tomto velmi náročném představení mohl spolupracovat právě s ní. Troufám si říct, že Fanny Brice v podání Karolínky Herzinové dokáže předat divákům vše, co se od ní očekává.
Co bylo na Funny Girl nejtěžší?
Na takovou otázku asi neumím přesně odpovědět. Nejtěžší není nějaký konkrétní okamžik nebo konkrétní činnost. Nejtěžší je zvládnout v daném čase celý ten obrovský soubor velkých i malých úkolů, které se objevují průběžně po celou dobu přípravy představení – z pohledu hudebního nastudování se jednalo zhruba o jeden rok před premiérou. Celé toto období bylo pro mě (a nejen pro mě) velmi náročné, v některých chvílích až vyčerpávající.
Za co by ses pochválil a co by chtělo ještě zlepšit?
Hodnocení mojí vlastní práce bych nechal raději jiným, ale rád bych zde zopakoval to, co jsem říkal již na začátku tohoto rozhovoru: Jako zásadní podmínku pro vznik kvalitního představení vidím zejména pečlivou přípravu, kdy se co nejvíce věcí plánuje s dostatečným předstihem a kdy mají všichni zúčastnění včas kvalitní a relevantní informace. Bohužel jsem poměrně často (v kapelách, v divadlech, vlastně všude) svědkem toho, že se spousta věcí řeší příliš pozdě stylem „jinak už to teď nejde“ a na výsledku se to následně negativně podepíše... To vnímám jako hlavní podnět ke zlepšení pro mě, stejně jako pro všechny ostatní.
Jaký muzikál by Mostu slušel příště?
Konkrétní titul se musí vybírat s ohledem na mnoho okolností, nemám v tomto ohledu žádné zaručené tipy, ani svá tajná přání. Dobrých muzikálů je na světových scénách k dispozici velká spousta a já věřím, že se s některými dalšími z nich setkáme v blízké době i u nás v Mostě!
(připravil Vítek Herzina)