2018 / 1

DIVADELNÍ MOSTY

internetový magazín Městského divadla v Mostě

Zdeněk Janál

Narodil se v roce 1985 v Prostějově. Po gymnaziálních studiích zamířil na pražskou DAMU, kde vystudoval obor režie-dramaturgie a následně dramaturgie činoherního divadla (v ročníku režiséra Milana Schejbala a dramaturgyně Zuzany Sílové). Během studia získal v roce 2013 Cenu děkanky DAMU. Od října 2016 studuje na DAMU v doktorském programu Scénická tvorba a teorie scénické tvorby u doc. Zuzany Sílové, prof. Jaroslava Vostrého a prof. Jana Vedrala.
Působil šest let jako dramaturg v angažmá ve Východočeském divadle Pardubice (2010 – 2016). Na Malé scéně ve dvoře v pardubickém divadle založil tradici scénických čtení současné světové dramatiky pod názvem INprojekty. Jako hostující dramaturg pracoval také v Klicperově divadle Hradec Králové, v pražském Divadle na Fidlovačce nebo v Jihočeském divadle České Budějovice. Od ledna 2017 je kmenovým dramaturgem Městkého divadla v Mostě.
 
V Homevideu figuruješ nejen jako dramaturg a překladatel, ale taky účinkuješ jako herec. Už jsi někdy dřív stál na jevišti?
Na DAMU. Hrál jsem sluhu v jedné komedii, chodil jsem s obrovskou francouzskou bagetou. Paní Adamová pak řekla, že to bylo geniální a že se už dlouho takhle nezasmála. Vlastně se tam smáli jenom mně.
Takže tvůj umělecký vztah k jídlu vznikl už tam?
Ano. Já hraju jenom s jídlem, jak není v roli jídlo, tak to neberu.
To se ti tedy v životě moc nepoštěstilo, jestli je tohle teprve tvoje druhá zkušenost s herectvím.
Přesně tak. Jídlo mi i přes můj talent neustále odmítali.
Tentokrát to režisér věděl, nebo to byla šťatsná náhoda?
Věděl to od kolegy Dostála.
A jak se ti hraje?
Mnohem víc si vážím herců. Například neustálé opakování v generálkovém týdnu je pro mě vyloženě úmorné. Rozhodně je to všechno jiné, než z hlediště.
 
MALÝ SLOVNÍK KYBERŠIKANY

Kyberstalking

Pronásledování v kyberprostoru, nejčastěji pomocí SMS, chatu, emailu, telefonu, sociálních sítí, Skypu apod. Oběti většinou pronásledovatele (stalkera) znají, často jde o bývalého milence/milenku, kamaráda, zrazeného přítele nebo milovníka. Stalking je od 1. června 2010 trestný čin.[3]

Kyberharašení

Opakované zprávy zasílané agresorem, které jsou oběti nepříjemné. Tato situace může vzniknout i ze vzájemné konverzace, ta se stane nepříjemnou a oběť není schopná ji ukončit. Agresor většinou oběť začne bombardovat zprávami ihned po připojení na internet nebo jí zasílá nežádoucí SMS.

Jan Braren

Spisovatel a scenárista, který vystudoval filosofii, psychologii, právo a dějiny v Hamburku a Kielu, založil produkční společnost zabývající se uměleckými projekty napříč různými médii. A právě médium jako je internet (emaily, YouTube apod.) a s ním spojené všeobecně dostupné pořizování videomateriálů mu posloužilo jako námět filmového scénáře Homevideo (2011) o patnáctiletém Jakubovi.
Tento normální a zcela běžný puberťák si na kameru natáčí svoje promluvy o sobě a o světě, vyznání lásky své kamarádce Hannah a také intimní chvíle včetně svojí masturbace. No a proč by nemohl? Vždyť je to jeho kamera! Navíc mu tyto záznamy pomáhají v poznávání sebe sama a k lepší orientaci ve světě kolem něj.
Jenže problém nastane ve chvíli, kdy se tato kamera včetně všech záznamů dostane do špatných rukou. Jak se s takovou věcí může mladý člověk vypořádat? Kdo mu pomůže, když se stane terčem takzvaného cyber-mobbingu?
Za filmový scénář Homevideo byl Braren v roce 2012 vyznamenán Cenou bratří Grimmů a také Německou televizní cenou. Následně se scénáře chopil dramatik a režisér Can Fischer, který ho přepracoval do podoby divadelní hry.
Ta se po světové premiéře v Theater Baden-Baden dostala na prkna dalších německých divadel a v roce 2014 byla nominována na prestižní cenu za nejlepší hru pro mládež JugendStückePreis na festivalu nové dramatiky Heidelberger Stückemarkt.
Jonas Nay jako Jakob Moormann ve filmu Homevideo (2011)
Photo © Norddeutscher Rundfunk (NDR)

Ostrakizace

Vyloučení z nějaké skupiny, do které by chtěla či měla oběť patřit. Ostrakizace je pro oběť velmi bolestná, i když postrádá přímý prvek agrese. Oběť trpí frustrací z nenaplnění potřeby někam patřit. Na internetu je to často horší než v reálném životě, jelikož tam je patrné, kdo je oblíbený a kdo ne, např. je oběť vyloučena z facebookové skupiny, kde to většinou vidí větší množství lidí než v realitě.

Kybergrooming

Útočník, který se většinou vydává za někoho jiného, si vyhledá vhodnou osobu, ve které postupem času vzbudí důvěru a přinutí ji k osobní schůzce, kde pak nějakým způsobem oběť zneužije či využije. V této oblasti jsou často nejvíce ohroženy děti, které jsou závislé na technologiích, tráví na internetu většinu času a většinu přátel mají pouze ve virtuálním světě.

Flaming

Nepřátelské chování útočníka vůči oběti ve virtuálním světě. Výrazně vyhrocená a agresivní diskuze až hádka na internetu. Někteří uživatelé úmyslně podobné diskuze provokují vkládáním různých kontroverzních příspěvků, urážením účastníků diskuzí apod. Výzkumy ukazují, že slovní napadání je ve virtuálním prostředí až čtyřikrát častější než v reálném životě.

Sexting

Zasílání textů, fotografií a videí se sexuální tematikou prostřednictvím elektronických médií. Tyto materiály pak často končí na internetu a můžou mít pro oběť fatální důsledky, jelikož jsou často použity jako prostředek k vydírání. Některé případy mohou skončit až smrtí oběti. Útočník se v případě, že je oběť mladší 18 let, dopouští trestné činnosti v oblasti šíření dětské pornografie.

Happy Slapping

"Zábava" mladých lidí, která vznikla v Británii. Spočívá v tom, že agresor si vybere oběť a následně ji fyzicky napadne (zfackuje) a celé se to nahrává na mobilní telefon. Poté je nahrávka zveřejněna na internetu. V této době happy slapping neobsahuje jen fackování, ale už i závažnější útoky za hranicí zákona a i svlékání oběti. Zveřejnění a šíření těchto videí vedlo v některých případech až k sebevraždě oběti.
 
ONDŘEJ DVOŘÁK O HOMEVIDEU:
Experimentoval jsi někdy s natáčením sebe sama, jako to dělá Jakob?
To ne. Neměl jsem na to moc technické vybavení a taky jsem byl raději v lese. Ale teď, když nad tím přemýšlím, že bych to tehdy býval skloubil, mohl ze mě vyrůst novodobý Bear Grylls. Jediná moje audiovizuální tvorba spočívala v tom, že jsem fotil hračky a mezi snímky s nimi pohyboval. Ty jsem pak poskládal za sebe a udělal z toho video. Angličáky pak létaly vzduchem díky tažnému silonovému zařízení.
Jakob ve hře čelí kyberšikaně. Setkal ses s jakoukoli formou šikany ve svém vlastním životě?
Když mi bylo čtrnáct. Přišla mi anonymní smska z internetu. Stálo v ní "Počkám si na tebe na nádraží a zabyju tě!!!" Myslím, že v tom byla nějaká holka. Chvilku trvalo, než jsem se zbavil té všudypřítomné paranoie. S odstupem času jsem si jistý, že šlo o fyzickou převahu, nikolivěk gramatyckou.
Co bys poradil všem šikanovaným?
Tehdy jsem to neřešil. Dnes bych o tom s někým mluvil. Velkým problémem je to, že kyberšikana není prakticky vidět. A možná je otázka položená špatně. Neměla by spíš znít: "Co bys poradil všem šikanátorům?" Třeba moje kamarády z Brna: NEBUĎ HATER
 

Can Fischer

(připravil Zdeněk Janál, překlad Ladislav Kocián)

Dramatik, režisér a herec Can Fischer studoval herectví v Berlíně. Hrál v Městském divadle v Bielefeldu (2008-11), ale také v Paříži, ve Vídni a v Hamburku. Pracoval v kancelářích uměleckého provozu v Maxim Gorki Theater v Berlíně (2011-16). Založil vlastní produkční společnost Kreaturen Verbund. Režíroval například v berlínské Volksbühne. Mezi jeho další hry patří hra Zart, Volksmund, dramatizace My děti ze stanice Zoo nebo koláž z ranných textů Rosy von Praunkeim Ich.
Podle stejnojmenného filmu Homevideo jste napsal svoji divadelní adaptaci. Co vás k tomu vedlo?
Časopis Der Spiegel nedávno napsal, že každý třetí školák má již zkušenost s kyberšikanou. Zmiňuje sice pouze školáky, ale nezapomeňme, že se to týká také dospělých lidí, známých osobností, politiků, našich přátel, kolegů a známých, kteří jsou rovněž tímto problémem postiženi. Je to téma, které se dotýká každého, a proto je tak důležité, aby tento problém byl zveřejněn. A divadlo pro to je to správné místo.
Co vás nejvíce zaujalo na filmu Homevideo od scenáristy Jana Brarena a režiséra Kiliana Riedhofa?
Jakubova bezvýchodnost - a s jakou rychlostí do ní upadá.
Spolupracoval s vámi Jan Braren na divadelní adaptaci nebo ne? A jak byl spokojen s divadelní verzí textu?
Po premiéře filmu jsem Jana několikrát kontaktoval. Byl k mému nápadu napsat divadelní hru neuvěřitelně otevřený. Na textu jsem pracoval sám, ale měli jsme intenzivní rozhovory o konečné podobě textu. Mnohé scény z filmu by na jevišti nefungovaly, proto jsem musel použít jiné prostředky. V divadle musejí být mnohé věci vysloveny, zatímco ve filmu jsou skrze zpětné záběry nebo střihy ukázány. Proto bylo nutné mnohé scény rozepsat nebo naopak škrtnout a také změnit dramarurgický řád příběhu. To je ale právě to zajímavé na mé práci. Moje divadelní zpracování myslím ukazuje Jakobův příběh jěště silněji než film. Pro Jana Brarena pak bylo jistě překvapivé vidět svůj scénář částečně z jiného pohledu. Nakonec jsme ale byli, po otevřeném rozhovoru, v té věci zajedno.
Homevideo, divadlo Theater Regensburg, 2016
© Foto: Martin Kaufhold
Co vás nejvíce zajímá na kyberšikaně? Našel jste i nějakou inspiraci ve svém životě nebo mezi přáteli?
Mobbing je v současnosti velmi aktuální téma, silnější než kdykoli předtím. Poznal jsem šikanu ve školních letech i v práci, narazil jsem na ni mezi přáteli a známými, ale i v širší rodině. Ta situace je v dnešním digitálním čase ještě delikátnější. Internet může zanechat v člověku těžké rány. Různé urážky a komentáře se šíří internetem jako plevel. Jsem přesvědčen, že každý měl nebo má s tím co do činění. Možná byl nevědomě jednou obětí a jindy pachatelem. Ve svých dílech a adaptacích se často zabývám obecnými tématy dotýkajícími se lidství. Proto také intuitivně sleduji téma kyberšikany.
Homevideo, divadlo Theater Kanton Zurich, 2017
© Foto: Toni Suter, T + T Fotografie
Co existuje v lidech takového, že chtějí šikanovat ostatní? Co je tím spouštěčem?
Na to je těžké odpovědět. Možná je to frustrace člověka ze života, docela obyčejná zlost nebo zklamání z konkrétní situace, které činí z člověka buď strůjce nebo oběť. Věřím také, že je těžké určit bod, kdy šikana začíná a kdy končí. Jestliže se například výsměšně vyjadřuji o křivém nose člověka na veřejnosti, pak je to pochopitelně šikana. Míra tohoto jednání je často hrozná, protože šíření komentáře na internetu je neovladatelné.
Co podle vás může obětem kyberšikany pomoci?
Větší citlivost lidí k možnosti komunikovat bez násilí.
Víte kolikáté uvedení je uvedení v Mostě? V kolika zemích se Homevideo už hrálo?
po premiéře
Hra byla dosud uvedena v Německu a ve Švýcarsku. Počet inscenací nevím bohužel přesně, ale bylo jich velmi mnoho. V roce 2014 byla hra na festivalu Heidelberger Stückemarkt nominována na cenu za nejlepší hru pro mládež. Byla také otištěna v knize Spielplatz. Pět her o mobbingu vyšlo také v jednom svazku v nakladatelství Verlag der Autoren, kdyby si je někdo ze čtenářů tohoto rozhovoru chtěl přečíst v němčině.
Jak se těšíte na českou premiéru v Mostě?
Obrovsky se těším, že tu hru uslyším v češtině. Každá řeč má svůj zvuk a melodii. A zažít příběh Homevidea ve vaší řeči je vzrušující.
Byl jste už někdy v České republice? A také v českém divadle?
Poznal jsem a miluji Prahu, je jedním z vůbec nejkrásnějších měst, která jsem navštívil. Vždy v ní budu rád trávit mnoho času. České divadlo jsem dosud nenavštívil, proto je pro mne toto zastavení v Mostě tolik napínavé. Toi-Toi-Toi všem zúčastněným!