ročník 2015 / 4. číslo
DRAMATURG
Michal Pětík  (nar. 1985 v Roudnici nad Labem)
Už v dětství si zamiloval knihy a zatoužil být spisovatelem. Iniciační četbou mu v tomto směru byly Foglarova trilogie o Stínadlech a později dílo Grahama Greena (zejména romány Komedianti, Moc a sláva nebo Konec dobrodružství). Po gymnázium absolvoval studium na Vyšší odborné škole publicistiky v Praze a později vystudoval divadelní dramaturgii na Janáčkově akademii múzických umění v Brně.
Během studií v Brně uvedl několik svých textů (například monodrama Devon – fiktivní vzpomínky Dicka Francise, jednoaktovou hru [S]milování ad.). Pro Městské divadlo v Mostě adaptoval román Julese Verna Tajemný hrad v Karpatech a pro Divadlo rozmanitostí napsal původní pohádku Půjdem spolu do betléma aneb Františkův betlém (příběh na motivy prvního živého betléma inscenovaného Františkem z Assisi).  Je autorem scénáře a hudby k filmu Sen o psu (režie Tomáš Princ). Vytvořil hudbu k několika inscenacím. Před časem dokončil román Nad krajinou létá sup, píše povídky, pracuje na knize pro děti a připravuje seriál určený internetovému publiku.

COOLNESS
Divadelní hnutí, jež u nás bývá nepřesně nazýváno coolness (chladný, chladnokrevný), znamenalo zásadní přerod v britském divadelnictví 90. let. Jeho kořeny však sahají až do poloviny 50. let, kdy propukl skandál kolem premiéry Osbornovy hry Ohlédni se v hněvu. Uvedení hry znamenalo výrazný obrat v poválečném britském divadle. Diskuze na Osbornovou hrou zformovala generaci tzv. "mladých rozhněvaných mužů" v 70. a 80. letech; odtud se dá vyvozovat počátek etapy tzv. "Cool Britania".
Za duchovního otce "coolness" dramatiky bývá považován Edward Bond, který přispěl k pádu britské cenzury (v roce 1968). Hra – inscenace hry – Spaseni (1967) šokovala realistickou scénou, v níž mladý otec ukamenuje vlastní nechtěné dítě v kočárku.
Podobné kontroverze způsobilo rovněž uvedení hry Sarah Kane Sežehnutí v polovině 90. let, která naturalistickými scénami sexuálního zneužívání, kanibalismu a hrubým jazykem do jisté míry odstartovala celospolečenskou debatu umělců, kritiků a diváků nad dramatem a divadlem; jeho funkcí a smyslem.
Britský kritik a pedagog Aleks Sierz ve své knize In-Yer-Face Theatre: British Drama Today (2001) používá pro tuto divadelní poetiku pojem In-Yer-Face – v překladu doslova "do ksichtu". Název In-Yer-Face pochází ze slangového výraziva amerických sportovních žurnalistů ze 70. let, kteří tím označovali nekompromisní střet soupeřů.
V divadelním kontextu onen "nekompromisní střet" znamená, že se jedná o typ divadla, které programově porušuje pravidla a konvence, provokuje, útočí na emoce, využívá taktiky šoku, je verbálně agresivní atd. Divák má být šokován a vytržen z lhostejnosti. V tematické rovině má být poukázáno na společenské a politické nešvary, otevírají se "nepříjemná" témata – sexualita, násilí, feminismus, rasové stereotypy ad.
Sierz rozlišuje dvě varianty In-Yer-Face divadla – hot a cold. Tu první popisuje jako vyhrocenější, důraznější, inscenovanou zpravidla ve studiových scénách, kde je publikum výrazněji konfrontováno s předváděným. Druhá varianta (u nás známější, zřejmě proto se uchytil název coolness) zjemňuje vnímání užíváním konvenčnějších divadelních postupů, texty mají pravidelnější, tradičnější syžet i narativ, diváci mají odstup od inscenátorů atd.
Anthony NEILSON (1967)
Anthony Neilson patří mezi výrazné britské dramatiky narozené kolem roku 1970. Spolu se Sarah Kane, Markem Ravenhillem, Martinem McDonaghem a dalšími bývá řazen k "nové vlně", jež se přehnala britským divadlem v 90. letech. U nás je tato divadelní poetika nepřesně nazývána coolness.
Neilson je v současné době jedním z předních dramatiků této generace. Studoval na Velšské hudebně-divadelní konzervatoři v Cardiffu. Odtud byl sice vyhozen pro "neposlušnost", nedlouho poté však vyhrál literární soutěž pro mladé autory, již pořádala BBC, a tím začala jeho spisovatelská dráha. Kariéru zahájil v divadle Finborough v Londýně.
V roce 2011 spolupracoval s významným Bush Theatre, které vyhledává nové talentované dramatiky (za rok se tu přečte na 1000 textů) a od svého vzniku v roce 1972, obdrželo stovku nejrůznějších prestižních divadelních ocenění. Produkce se odtud nezřídka přesouvají na "bulvární" West End.
Neilson působí také jako režisér. V roce 1999 režíroval film The Debt Collector a pravidelně bývá režisérem svých her. Nejinak tomu bylo i v případě Lhářů při jejich premiéře v Royal Court Theatre v Londýně v roce 2002. Pro divadlo a rozhlas napsal více než dvacet her.
Jeho autorskou metodu charakterizuje pozoruhodná směs hrubosti a lyričnosti. Lháři jsou z diváckého hlediska asi jeho nejpřístupnější hrou. Není tu naturalistický jako v dramatu Normal, ani nekompromisní jako v tragikomedii God in Ruins, ani se zde otevřeně nezabývá lidskou intimitou jako v dramatu Censor. Ve Lhářích je velkým tématem všeobecně bující lhostejnost i cynismus, proti nimž je dobré, ba nutné, se bránit.
Do českého jazyka Lháře přeložil v roce 2013 Alexander Jerie a dosud byli uvedeni třikrát. V Mostě se podívají na české jeviště prozatím počtvrté.