ročník 2015 / 4. číslo
REŽISÉR
Věra Herajtová
režisérka a choreografka
S mosteckou činoherní scénou spolupracuje již od roku 2008, kdy tu režírovala Rovnerovu černou komedii Vrátila se jednou v noci. Následovaly inscenace Dvanáct rozhněvaných mužů, Elling a Kjell aneb Chvála bláznovství, Obchodník s deštěm, Naši furianti, Černí býci, Bůh masakru a Blbec k večeři. Komedie Lháři je tak její devátou režií v činohře Městského divadla. V sezoně 2013 měl v Divadle rozmanitostí v její režii premiéru romský muzikál Joj, Mama Roma!
Sedm let byla jako režisérka a choreografka v angažmá v Městském divadle Zlín. Režírovala zde mimo jiné inscenaci Júdit (Křivánek, Franz), za kterou herečka Helena Čermáková v roce 1999 obdržela Cenu Thálie. Na divadelní přehlídce České divadlo v roce 2003-2004 obdržela cenu za výjimečný inscenační počin (Agnus Dei od J. Pielmeiera).
Inscenovala a inscenuje v Čechách i na Moravě. Například v Národním divadle moravskoslezském, ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti, v Horáckém divadle v Jihlavě, v Divadle F. X. Šaldy v Liberci, v Klicperově divadle v Hradci Králové nebo ve Středočeském divadle v Kladně.


E. Rovner: Vrátila se jednou v noci (2008)
Jakou komedií jsou Lháři podle Vás?
Lháři jsou situační komedií. Zvolili jsme formu, která připomíná grotesku. Zkoušení nás baví, a tak doufáme, že naše diváky také pobavíme.
Hraje v této komedii lež hlavní, nebo vedlejší roli?
Přijďte se na nás podívat a nechte se překvapit.
Koho uvidíme v hereckých hlavních a vedlejších rolích?
Diváci a divačky se mohou těšit na své oblíbené herce a herečky. Na pány - Jiřího Krause, Jana Beneše, na doyena souboru Stanislava Oubrama, který přestože nedávno oslavil šestasedmdesáté narozeniny, zvládá všechny pohybově náročné kousky. Jeho kondička je v současné době na vrcholu. Minulou neděli sehrál fotbalový zápas a za svůj nepřekonatelný sportovní výkon byl oceněn diplomem. Mezi kolegy se proslýchá, že po letech opět začal navštěvovat posilovny. Dalším hercem/akrobatem, na kterého se mohou diváci těšit, je Michal Pešek. Ten se díky Lhářům dokonce dal i na modlení. Dále jsou v naší inscenaci tři okouzlující
R. Rose: Dvanáct rozhněvaných mužů (2009)
dámy: Jarmila Vychodilová, Ivana Zajáčková a Veronika Týcová, se kterými, jak to u grotesek bývá, není v naší hře zacházeno zrovna nejlépe... V zákulisí si je ovšem kolegové hýčkají, nosí jim do šatny zmrzlinu, jahody i pivo, pochopitelně nealko.
Diváci se také mohou naladit na hudbu Tomáše Alferiho, a mohla by to pro ně být i výtvarná podívaná. Pro inspiraci jsme zvolili René Magritta, belgického surrealistu. Takže kdo má rád situační humor, ragtime a dobré herce, má se na co těšit.
K pohybové spolupráci byl přizván známý klaun a herec Jiří Bilbo Reidinger. Pilovali jste gagy, jejich gradaci, dynamiku a pointu pohybu a mnoho dalšího. Co ještě a do jaké míry ovlivní spolupráce výsledek?
K tomu mohu jen dodat: herci na jevišti někdy taky stojí, leží, sedí, chodí doleva i doprava, dopředu, dozadu, dokonce i couvají, a někdy si také poskočí, smějí se, pláčou a mluví... To vše ovlivňuje naši práci, a naše práce zase ovlivňuje jejich soukromí. Nejhůř jsou na tom manželky obou protagonistů
R. Nash: Obchodník s deštěm (2011)
(Michaela Krausová a Zita Benešová). Ty doma chodí kolem našich hrdinů po špičkách. Nesmějí promluvit, což je pro ně ten nejkrutější úděl. Děti před svými muži zavírají do pokojíčků, aby oba herci mohli v obýváku nerušeně pilovali gagy, jejich gradaci, dynamiku, pointu pohybu a mnoho dalšího. - Jistě, trochu to přeháním. Pravda je taková, že své ratolesti zavírají, aby u nich otcové neztratili autoritu. Oba teď chodí zásadně po rukách, metají v jednom kuse kozelce.
Dokonce, prý kvůli zlepšení orientace při přemetech, spí v šatníku, zavěšeni hlavou dolů, jako netopýři. Proslýchá se, že jim to poradila známá parašutistka Jarmila Vychodilová, která má s orientací své bohaté zkušenosti. Ivanku Zajáčkovou ovlivnilo zkoušení natolik, že se rozhodla v Mostě založit Ligu žen - "Násilím proti násilí", kde bude vyučovat techniku svého speciálního bojového umění. Nevím, s jakými výsledky počítá, ale fakt je, že už teď se jí mnozí kolegové obloukem vyhýbají. Stejně tak jako Veronice Týcové, která poslední dobou taky nejde pro facku daleko...
No prostě - Bilbo je vážně skvělý klaun, je také herec a spisovatel. Osobně ho podezírám i z toho, že je hypnotizér.
Na co konkrétně byste pozvala diváky Vy?
Na dobrou bláznivou komedii.
L. Stroupežnický: Naši furianti (2011)
Kterému druhu komedií Vy osobně dáváte přednost?
Nedělím komedie na druhy. Nebo - lépe řečeno - nedělím divadlo podle žánrů. Divadlo je buď dobré, nebo špatné, bez ohledu na to, ve které jeho oblasti se pohybujete. Práce s herci je asi to nejpodstatnější, co mě při inscenování textu zajímá. Mám ráda hry, které mají příběh, smysl, humor a spád.
Co je podle Vás divadlo?
Divadlo je pro mě něco jako muzika. Když je bohatá duší, není třeba velkých gest. Taky je pro mě nejen radostí, ale i obživou, někdy jen drobným přivýdělkem.
Ivana Bonaventurová