Jiří Bilbo Reidinger
český herec, spisovatel a klaun
V roce 1980 roce založil skupinu Grglo s níž vystupoval dokud nebyl
v roce 1983 angažován Československými cirkusy na turné Cirkusu Praga do Střední
Asie a Sibiře. Od té doby je na "volné noze" a spolupracuje s Ctiborem Turbou
(Alfred spol. - Deklaunizace, Archa bláznů, Giro di vita, Talíře, Strach
má velké oči - premiéra v Paris 1992, Papír...),
dále s Karlem Makonjem, J. A. Pitínským, H. Burešovou, A. Krobem...
Hraje v Národním divadle, Na zábradlí, v Dlouhé. Dále působí jako režisér,
choreograf a roku 1992 učí na AMU akrobacii a klaunské vidění,
v poslední době též commedii dell´arte na Pražské konzervatoři.
Sám má skupinu Bilbo compagnie (společně se Sylvií Krobovou) se kterou vystupuje po celé Evropě.
Napsal několik knih:
Cirksezóna (vydal 1992 Host),
Burleska téměř excentrická (vydalo 1997 Educo),
Když bolí úsměv (vydalo 2008 AMU),
Cirkus Chauve (vydalo 2009 Baobab),
Slaboduchý s pevným charakterem (vydalo 2010 Kant).
Ty v Mostě nejsi úplný nováček.
No to ne... Poprvé mě oslovil Tonda Klepáč z Divadla Rozmanitostí
do Klaunského orchestru, kam jsem dělal choreografie, potom pohybovou
spolupráci do Felliniho Silnice a režíroval jsem Pana Ponta zase
v Divadle Rozmanitostí. Teď s režisérkou Herajtovou ve Lhářích je to tedy
už čtvrtá spolupráce s mosteckým divadlem.
Proč zrovna ty?
Tak my se s Věrou známe. Dělali jsme spolu v Uerském Hradišti a kdysi
v osmdesátých letech jsme dokonce chvilku spolu studovali u Jiřího Kaftana.
Většinou si pohyb jako choreografka dělá sama,
ale tady se jí víc hodilo, to co dělám já.
A to je?
No to moje pohybové uvažování. Ona je spíš tanečnice a tady chtěla využít
hlavně grotesku, gagy, pohybové triky, nadsázku... To takovému druhu
komedie hrozně pomůže. Především jsem se snažil rozehrávat pohybově situace,
které jsou zatím jen slovní. Je tam i trocha pantomimy, tak to jsem se snažil
víc rozvést, vzít to do hry. Chtěli jsme prostě podpořit humor zakotvený
v textu ještě humorem pohybovým.
Čemu se teď ještě věnuješ?
Hlavně komedii dell'Arte, tu mám nejradši. A teď naposledy třeba Švejka
s režisérem Pitíským v Divadle Na provázku v Brně. Přestože je to činohra,
tak využil přesně tu pohybovou nadsázku, jakou
chceme i ve Lhářích, podle mě to skvěle funguje.
A co herci? Jak se na to tváří?
Když se dají zlákat, že to pomůže jejich postavám i situacím,
tak je to potom fantastické. Ale taky je to dřina, to samozřejmě.
Ale vždycky je to lepší, když se přidá fyzično, když začne hrát celé tělo.
Takové divadlo mám rád.