Michal Pětík
(nar. 1985 v Roudnici nad Labem)
Už v dětství si zamiloval knihy a zatoužil být spisovatelem. Iniciační četbou mu v tomto směru byla Foglarova trilogie o Stínadlech a později dílo Grahama Greena (zejména romány Komedianti, Moc a sláva nebo Konec dobrodružství). Po gymnáziu absolvoval studium na Vyšší odborné škole publicistiky v Praze a později vystudoval divadelní dramaturgii na Janáčkově akademii múzických umění v Brně (v ateliéru prof. Cejpka a Plešáka).
Působí jako dramaturg v Městském divadle v Mostě a jako redaktor spolupracuje s nakladatelstvím Paseka. Pro mostecké divadlo adaptoval román Julese Verna Tajemný hrad v Karpatech a autorsky se podílel na řadě inscenací (Přelet nad kukaččím hnízdem, Kronika Pickwickova klubu, Podivný případ se psem, Ostře sledované vlaky, Talentovaný pan Ripley ad.). Píše prózu, písňové texty a hudbu pro kapelu Světla.
Neil Simon (1927–2018)
Neil Simon, 1974
Americký dramatik a scenárista patřil mezi nejoblíbenější a nejúspěšnější autory americké divadelní historie.
Marvin Neil Simon se narodil a vyrostl v newyorském Bronxu a New York se jako topos hojně vyskytuje v jeho literárním díle. Vyrůstal v období těsně po vypuknutí Velké deprese a finanční nesnáze nepříznivě ovlivnily manželství Simonových rodičů. Otec byl prodavač oblečení a několikrát rodinu opustil. Simon tedy "unikal" do světa filmu, především k filmovým komediím. Později studoval na univerzitě v New Yorku a v Denveru. Po krátkém působení v armádě začal na konci čtyřicátých a v průběhu padesátých let psát pro televizi a rozhlas, tehdy ještě se svým bratrem Dannym.
První úspěch jim přineslo psaní skečů a scének pro televizní show Sida Caesara Your Show of Shows. Caesar v průběhu následujících let sestavil vynikající autorský tým, z něhož musí být nadšený každý filmový či seriálový fanoušek. Mezi Caesarovy autory vedle Simona patřili také Larry Gelbart (scenáristicky se podílel například na seriálu M*A*S*H nebo filmu Tootsie), Carl Reiner (známý například z Dannyho parťáků), Mel Brooks (režíroval oscarový film Producenti) nebo Woody Allen. Zkušenost se scenáristickým týmem snů zachytil Simon ve hře Laughter on the 23rd Floor (Smích ve 23. patře).
V představení také zazní...
"Je mu 58 a je znám jako Modrovous z 48. ulice."
Středověkou francouzskou legendu o Modrovousovi poprvé zapsal Charles Perrault na konci 17. století. Tajemný příběh o bohatém měšťanovi s pozoruhodným plnovousem, jemuž záhadně mizí manželky, se dočkal mnoha adaptací a verzí. Ostatně podobné motivy – tajemná uzamčená komnata, zvědavá manželka i záchrana v poslední chvíli – se objevují nejen v evropském, ale také africkém či východním folklóru.
Na začátku šedesátých let se Simon poprvé propracoval na Broadway a hned z toho byl obrovský úspěch. Autobiografická hra Come Blow Your Horn (Pojď si zařádit) zaznamenala velký úspěch a během dvou let dosáhla téměř šesti set osmdesáti repríz. V roce 1963 podle ní Bud Yorkin natočil film v hlavní roli s Frankem Sinatrou.
Podobně úspěšný osud čekal i jeho další hry, včetně toho, že podle většiny z nich byly pár let po premiéře natočeny filmy. V roce 1963 to byly Bosé nohy v parku, později Druhá kapitola nebo Drobečky z perníku. Jedná se přibližně o třicet her, z nichž mnohé zatím nebyly přeloženy do českého jazyka.
Za hru Lost in Yonkers (Ztraceno navěky) obdržel v roce 1991 prestižní Pulitzerovu cenu. Napsal řadu filmových scénářů (například Dobyvatel srdcí nebo Vražda na večeři) a muzikálových libret. Jeho poslední hra Rande s duchem (Rose’s Dilemma) byla na Broadwayi uvedena v roce 2003.
Zdá se, že vše, nač Neil Simon sáhl, bylo úspěšné. Měl úspěch na Broadwayi, získal čtyři nominace na Oscara, dvanáctkrát byl nominován na cenu Tony (dvakrát nakonec cenu získal – za hry Biloxi Blues v roce 1985 a Lost in Yonkers v roce 1991).
V představení také zazní...
"Teď je to tu horší než Na plechárně..."
Novelu Na plechárně napsal americký prozaik John Steinbeck v roce 1945 (česky vyšla poprvé v roce 1965) a patří mezi jeho nejoblíbenější a nejhumorističtější díla. Steinbeck plasticky zachytil různé tu více tu méně sociálně vyloučené postavičky žijící v ulici Na plechárně na předměstí kalifornského Monterey. Mack a jeho partička se jednoho dne rozhodnou uspořádat večírek pro Doca – mořského biologa, který se k nim chová hezky. Party se jim však vymkne z rukou a Docův domov a laboratoř končí v troskách...
Pro jeho texty jsou typické: pečlivě a chytře vystavený děj, překvapivé zvraty a nečekaný závěr, ale především propracované charaktery a živé dialogy. Simon dovedl napsat postavy, které jsou jako my – nebo přinejmenším jako někdo, koho sami známe –, a zabývají se stejnými problémy. Osobitě kombinoval humor a empatii. Psal rafinované a ironické hry, jež balancují na hranici grotesky či frašky.
V jednom rozhovoru řekl: "Dříve jsem se ptal sám sebe: Co je humorná situace? Nyní se ptám: Co je smutná situace a jak ji mohu popsat s humorem?"
Poté, co v srpnu 2018 zemřel, lze bez přehnané nadsázky tvrdit, že odešel jeden z historicky nejúspěšnějších divadelních autorů.
Bosé nohy na Broadwayi i ve filmu
Premiéra hry se uskutečnila v říjnu 1963 v Biltmore Theatre na newyorské 47. ulici, tedy nedaleko bytu Corie a Paula Bratterových (jejich dům stojí na 48.). Během pěti let inscenace zaznamenala na české divadelní poměry těžko představitelných 1530 repríz. Paula Brattera hrál tehdy ještě nepříliš známý Robert Redford, budoucí hvězda amerického divadla i filmu.
Redford se objevil také ve filmovém zpracování v režii Gene Sakse z roku 1967. Corie v něm hrála další vycházející hvězda své generace – Jane Fondová.
V představení také zazní...
"Geronimo...!"
Geronimo byl slavný apačský náčelník (také známý pod indiánským jménem Ten, který zívá), jenž proslul odvahou a urputným bojem proti armádě Spojených států. V roce 1940, když americká armáda testovala možnosti parašutismu, přišel do kin western právě o tomto chrabrém náčelníkovi. Zvolání Geronimo – obzvláště při seskoku odkudkoli – se stalo synonymem odvahy a statečnosti.
Bosé nohy v Greenwich Village
Když se Paul v prvním dějství hry zmiňuje o tom, že v domě žijí blázni, nemíní tím pouze neobvyklou sestavu obyvatel v tomto konkrétním sousedství, do něhož se s Corie právě nastěhovali. V nadsázce se tím nepřímo odkazuje na celou čtvrť, která zastává zásadní místo v americkém kulturním místopisu dvacátého století.
Newyorská čtvrť Greenwich Village se nachází na dolním Manhattanu, mezi 14. ulicí a řekou Hudson, a kdysi, v průběhu kolonizování Ameriky, se jednalo o exkluzivní oblast, kde se usazovali bohatí newyorčané.
V průběhu sedmdesátých let devatenáctého století se původní obyvatelé čtvrti přesunuli více na sever města a jejich místo zaujala nová vlna imigrantů z Evropy, kteří s sebou přinesli vlastní svébytnou kulturu. Vzhledem k nízkým nájmům a liberální pověsti se z "The Village" po roce 1910 stala jakási enkláva nejrůznějších literátů, básníků, nonkonformních umělců, studentů, bohémů a intelektuálů. Vznikla zde takzvaná off-broadway divadla (charakteristická nekomerčním a náročnějším repertoárem), kavárny nebo galerie prezentující práce soudobých amerických výtvarných umělců.
V představení také zazní...
"Víš co? Vezmem si taxíka a vrátíme se do hotelu Plaza."
Hotel Plaza je luxusní pětihvězdičkový hotel na dolním Manhattanu. V ikonické budově na 5. avenue u Central Parku strávili Paul a Corie líbánky. Jak asi musel být Paul zděšen, když poprvé spatřil byt, který Corie vybrala. V hotelu Plaza se točilo několik filmů, například Sám doma 2 (ano, ten díl, v němž "hraje" Donald Trump). Za noc pro jednoho byste dnes zaplatili přibližně 20 tis. korun.
Tady měla počátek řada důležitých kulturní a společenských hnutí. Beatnické v padesátých letech nebo společenská revoluce z šedesátých let, zahrnující hippies, protesty proti válce ve Vietnamu či boj za občanská práva žen, proti rasové segregaci atd.
"The Village" byla domovem řady slavných umělců. Dylana Thomase, Eugena O'Neilla nebo Boba Dylana. Není tedy divu, že Corie takové sousedství s mnoha cizokrajnými restauracemi a kluby vyhovuje, a Viktor Velasco, jako typický obyvatel zdejší čtvrti, jí ihned padne do oka.
Ostatně Washingtonův park, kde se chtěla Corie procházet bosá, patří dodnes k ikonickým místům New Yorku a objevil se v mnoha filmech a seriálech.