Diváci Městského divadla v Mostě Jakuba Dostála znají především jako herce (například z inscenací Teror, Dáma od Maxima, Noc na Karlštejně, dříve z Nebezpečných vztahů, Podivného případu se psem, Cabaretu, Tří sester a řady dalších). Jakub je také vynikající muzikant a po delším čase se zdejším divákům představuje opět jako režisér. Do profesionálního divadla Jakub nastoupil v roce 1990 a po několika angažmá (například v Opavě) zakotvil v roce 1995 v činohře Městského divadla v Mostě.
Jak sám tvrdí, nikdy neměl přehnané režijní ambice. Vzdor tomu poprvé režíroval už ve čtrnácti letech v jihlavské polepšovně. Jednalo se o hru Pobertova puberta. Premiéra tohoto výrazně experimentálního díla se však bohužel neuskutečnila, Jakub byl totiž za dobré chování propuštěn.
Kouřová přestávka chovanců jihlavské polepšovny během zkoušení hry 'Pobertova puberta', 1984 (klikněte pro zvětšení režiséra...)
První profesionální režii si tak odbyl zde v Mostě. Jednalo se o pásmo písní a básní Suchého a Šlitra (Což takhle dát si Semafor?). Následovaly inscenace Spalte moje listy (milostná poezie Boženy Němcové), Překrásné děcko Marilyn (o životě Marilyn Monroe) a režíroval také scénické čtení Čapkovy nestárnoucí "příručky" Jak se dělá divadlo.
Za svoji prozatím nejkrásnější režijní práci považuje setkání s amatérským souborem Divadla ze mlejna, s nímž v roce 2016 vytvořil inscenaci Renčínovy Nejkrásnější války. V současné době s tímto souborem připravuje oblíbené Světáky.
Což takhle dát si Semafor, první režie na profesionální scéně, 2001
Jakube, co pro tebe Bosé nohy v parku znamenají?
Obecně mám rád hry Neila Simona, kterého považuji za vynikajícího dramatika. Hra Bosé nohy v parku mě oslovila již před třiceti lety a už tehdy jsem zatoužil ukázat ji svýma očima.
Má co říci i dnes, po téměř šedesáti letech?
Rozhodně. Je to hra o porozumění, toleranci, pochopení pro druhého člověka – a především je o lásce. A to je nesmrtelný námět. Zvlášť dnes, kdy se za to tvůrci jakoby stydí nebo to ironizují. Přitom láska je téma stále inspirativní, živé, krásné. A Neil Simon to dovede zbavit jakékoliv kýčovitosti nebo sentimentu a podat jako svižnou a v jádru pravdivou konverzačku.
Spalte moje listy, 2002
Pohozený kvítek, píseň z inscenace Spalte moje listy, hudba Jakub Dostál, text Jiří Suchý, 2002
A jak se ti zkouší? U takové věci asi hodně záleží na obsazení...
To je zásadní věc. Abych se do toho vůbec mohl pustit, potřeboval jsem ústřední mladou dvojici. To se teď konečně podařilo. Eva Radilová i Jakub Koudela jsou mladí a talentovaní a především je mezi nimi „chemie“. Ostatně postava Corrie, kterou hraje Evička Radilová, je hybatelem děje, a když jsem se s ní potkal při práci na Nebezpečných vztazích, a poznal její čertovskou a veselou povahu (ne nadarmo se jí přezdívá štírek), věděl jsem, že ona je Corrie.
Navíc jsou tam spolu s Jakubem a Evou „staří“ profíci – Michaela Krausová, Jiří Rumpík a Vítek Herzina. To pak jde samo. Takže se mi zkouší výborně a navíc jsem na tom slušně vydělal.
Vydělal?
No Vítek Herzina za mnou pořád chodil, že by v tom také rád hrál. Tak jsem mu dal roli a on mi za to slíbil až do konce sezony vyplácet měsíční rentu.
Překrásné děcko Marilyn, 2005
Aha. A co další spolupracovníci?
Scénu, jak víš, navrhl Petr Kastner, kostýmy vybrala Míša Krausová...
No dobře. Jak bych to... A to je jako všechno?
Jo. Teda ne! Už podruhé mám to štěstí, že mohu pracovat s dramaturgem Michalem Pětíkem. Naše společná tvorba dala vzniknout postavě Jan V. Rajského, který je u inscenace uveden jako tvůrce úpravy. Je to vlastně náš umělecký pseudonym.
Postavu excentrického souseda Bratterových hraje umělecký šéf mostecké činohry Jiří Rumpík. Tak, Jakube, a teď jenom mezi námi, takřka mezi čtyřma očima. Jaké to je, režírovat svého šéfa?
Vlastně mě Jirka trochu naštval. Totiž – ve chvíli, kdy Jirka roli Victora Velasca přijal, těšil jsem se na to, jak ho vydusím, a před kolegy se pak budu prsit, že mu dávám zabrat. Jenže Jirka jakmile zkouší, přestává pro tu chvíli být uměleckým šéfem, plně se soustředí na hraní a na zkoušky chodí stoprocentně připravený. Takže jsem si na něm smlsnout nemohl.
A co nějaké moudro závěrem?
Ne,díky.
Nejkrásnější válka, 2016, Divadlo Ze mlejna
Úžasná a pohodová práce s úžasnými a pohodovými lidmi.
Minipředstavení JEJ (kompilát tvorby starého SeMaForu) bylo nastudováno na zakázku pro diváky z Horních Radilovic (2018).