TADEÁŠ HOREHLEĎ
Rodák z Veselí nad Moravou, absolvent brněnské konzervatoře, oboru Činoherní herectví a také absolvent JAMU, oboru Muzikálové herectví. Během svých studii hostoval v mnoha studentských i profesionálních představeních ve Slováckém divadle, Národním divadle Brno, Divadle Broadway nebo Divadle na Orlí.
V mosteckém divadle začal hostovat v listopadu roku 2018 nastudováním první role Jindřicha Benetky v inscenaci Škola základ života, dále následoval Malcolm – Macbeth, Kvapil – 60's aneb šedesátky, Ralph – Zamilovaný Shakespeare a v neposlední řadě titulní role v představení Mauglí.
Miluje víno, klasickou hudbu a Španělsko.
Jak bys shrnul zkoušení a spolupráci s panem režisérem Srbou?
Pana Zbyňka Srbu znám již ze svých vysokoškolských studií na JAMU, kde v té době působil jako děkan. Každopádně tato spolupráce s ním jako s režisérem byla první.
Pan Srba během zkoušení sázel na spontánnost, vlastní a osobitou hercovu invenci a v neposlední řadě vycházel z mých vlastních dispozic, ale i nápadů, čímž mi do jisté míry umožnil obrovskou volnost při práci na roli, neustálé zkoušení nových a nových pohledů na věc, na hru samotnou, situaci... Na straně druhé to pro mě byla i velká škola, protože výše zmíněné mě samozřejmě také nutilo k neustálým pochybám, zdali ta nebo ona motivace, aranžmá, gesto je správné, jestli vychází z logiky hry, situace, příběhu a jestli se ještě stále pohybuji na poli přirozenosti a civilního jednání.
A to byla ve finále ta nejlepší a správná cesta, maximálně věřit všemu co na jevišti říkám a dělám, sám sobě, jako Mauglímu a tím pádem i co nejvyššímu fyzickému, psychickému nasazení.
Jak moc si se sžil se svou postavou, kromě ztráty svého plnovousu?
Snažil jsem se o maximum, ať to bylo samo fyzické jednání, tedy co nejautentičtější "divošsko-animální" pohyby, které mě ve finále zkoušení natolik ovládly, že jsem se několikrát přistihl, že i v civilním životě se najednou pohybuji jako Mauglí :D
Dále přemýšlet jako mladý člověk, který však i přesto, že ve své přirozené podstatě je člověkem, byl vychován zvířaty, džunglí, přírodou a na základě toho i jedná a přemýšlí - jako zvíře - jako tvor, který dosud nepoznal lidský svět ani jeho nástrahy.
Na mosteckém jevišti jsi ztvárnil převážně muzikálové, či hudební a taneční role. Role Mauglího je další z nich. Který žánr je Tobě osobně bližší? Muzikál, nebo činohra?
Muzikál je pro mě, v jakémsi utopistickém pojetí, rovnocenná a vyvážená syntéza třech aspektů, a to herectví, zpěvu a tance. Všechno tyto tři disciplíny mě lákaly a bavily již odmalička, a proto byl pro mě po maturitě na konzervatoři výběr dalšího oboru celkem jasný. I přesto je mi ale, právě díky studiu na konzervatoři, bližší a milejší žánr činohry.
No a v neposlední řadě mě nesmírně fascinuje a baví již od prvního ročníku střední školy svět klasické hudby, konkrétně opery, takže těch divadelních žánrů, které mě baví, lákají je víc... a v závěru vlastně nedokážu ani konstatovat s jistotou, který je ten osobně nejbližší.
Patřily Knihy džunglí mezi Tvou oblíbenou četbu?
Upřímně jsem až donedávna "pravé" Knihy džunglí, tedy originální povídky Rudyarda Kiplinga neznal. Jako dítě jsem četl i viděl verzi Mauglího od Walta Disneyho, která se však místy velmi liší od originálu, ale i přesto mě příběhy chlapce, kterého vychovala džungle, vždycky zajímaly a bavily.
Co může inscenace Mauglí nabídnout dnešním mladým divákům?
Určitě hlavně náhled a seznámení s výše zmíněnými originálními povídkami Rudyarda Kiplinga, které si myslím dnes zná již málokteré dítě. Současně nestárnoucí příběh a tématiku konfrontace člověka a přírody. V neposlední řadě napínavou, ale i vtipnou podívanou, plnou masek, barevných kostýmů, zábavných choreografií, chytlavých písní a "promakaných" hereckých výkonů.
V mosteckém divadle jsi stálým hostem, kde jinde Tě mohou diváci ještě vidět?
Kromě mosteckého divadla, ještě stále hostuji/dohrávám v muzikálu Trhák v pražském Divadle Broadway a dále v inscenaci Strach jíst duši v Národním divadle v Brně.
(připravila Lenka Krestová)