- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Taneční mistři na scéně

Dvojrozhovor – s Davidem Křížem a Janem Veselým. O tom, že Muzikál Kačenko, pusu! má za sebou úspěšnou premiéru, jsme vás informovali. Kromě pěveckých a tanečních výstupů včetně stepařských čísel, stojí za úspěchem bezesporu špičkoví tanečníci v čele s Davidem Křížem a Janem Veselým. Ti jsou členové TK 1976 Most - český taneční klub, který patřil ke špičce sportovního tancování v České republice. Úspěchy latinsko-amerických formací : reprezentace města Mostu, Ústeckého kraje, České republiky : - Tituly Mistra ČR , vícemistra ČR – Mistrovství ČR latinsko-amerických formací v Ústí nad Labem - Titul Mistra Prahy - Finalisté Mistrovství Evropy – Ostrava, Maďarsko - Finalisté Mistrovství světa – Litva, Německo.

Choreografové a tanečníci Jan Veselý a David Kříž spolupracují s činohrou Městského divadla v Mostě již několikátou sezonu. S jejich působením se diváci doposud seznamovali především skrze jejich jevištní práci jako takovou. Uzrál tedy čas, dát oběma větší prostor se vyjádřit a dozvědět se cosi bližšího o jejich nahlížení na pohyb, choreografii a divadlo.

Kde (nebo u koho) jako choreografové hledáte inspiraci?
David

Nejvíce v hudbě, ta udává náladu, charakter a energii celé choreografie, pak určitě v situaci, v níž se herec nebo tanečník nachází. Stává se ale i to, že je zapotřebí ztvárnit nejprve choreografii vycházející z děje a hudbu poté přidat.
Jan
Inspirací je pro mě vše, co s danou věcí souvisí. Někdy je to hudba, charakter postav, scéna, kostým. Jindy zase historické období, ale třeba i vlastnosti a schopnosti samotných tanečníků a herců.

Mohli byste nějak popsat choreografie, které jste vytvořili pro mostecký činoherní soubor?
David

Jako choreograf jsem měl možnost při MDM působit teprve podruhé, všechny ostatní zkušenosti byly pouze jako asistent choreografa, nebo tzv. pohybová spolupráce. První muzikál byl Madony bez kalhotek, kde jsem měl více prostoru, než jsem si na počátku představoval. Prakticky zde nebyly hranice a to mi vyhovovalo. Muzikál Kiss me, Kate je úspěšné představení, které bylo více choreograficky ohraničené, ale i tak zde byl prostor se originálně vyjádřit. Na obě představení budu jednou rád vzpomínat.
Jan
Každé představení bylo specifické a vždycky jsem se musel zabývat různými druhy tanců, ať už se jednalo o irské lidové tance nebo tance afrických domorodců, kankán, step nebo třeba striptýzovou show. A to je právě to, co mě na této práci baví a přitahuje.

Jako tanečníci toho máte poměrně dost „odtancováno“. V čem zásadním se podle vás liší práce choreografa a tanečníka?
David

Když jsem aktivně tančil, těšil jsem se na to, jak budu tanečníky trénovat, vymýšlet choreografie a vytvářet tak něco trvalého. Poté, když jsem začal taneční páry opravdu trénovat, záviděl jsem jim potlesk publika a záři reflektorů. Nyní jsem rád, že mohu obě pozice prožívat najednou. Kdybych prožíval pouze jednu, cítil bych se o něco ochuzen.
Jan
Ve skutečnosti je to tak, že tanečník musí jasně a přesně zatančit co si ten „blázen“ velmi nepřesně a nekonkrétně vymyslel, a to i když ho bolí záda nebo má třeba chřipku.

Představujete si někdy choreografii bez hudby?
David

Ne. Hudba mě vždy sama vede, stačí jen zavřít oči. Někdy je ale musím mít zavřené hodně dlouho.
Jan
V případě, že má choreografie plnit i jiný účel než vyloženě taneční, tak ano. Například, je-li součástí přestavby scény, tak jde hudba trochu stranou. Jinak pro mě osobně je hudba při vytváření choreografie nejdůležitější.

Hudebníci mají noty, spisovatelé slova. Jak si „zapisujete“ choreografii vy?
David

Legračně, jsou to malé postavičky – spousta šipek a geometrické tvary a obrazce. Zápis hudebního motivu je také zajímavý – spousta čísel, některá jsou zvýrazněná, některá potlačená, u některých jsou šipky a vlnovky. Každopádně pro jakéhokoliv smrtelníka je to nečitelné a nerozluštitelné. I já sám mám druhý den problém se v tom vyznat.
Jan
Jako vystudovaný tělocvikář používám kreslení postaviček stejně jako například v gymnastice. Prostorové uspořádání a změny se zapisují dost obtížně. Někdy pomůžou mince nebo figurky ze společenských her a foťák.

Co je pro vás v divadle nejdůležitější; nebo jinak – čím vás divadlo přitahuje?
David

Neopakovatelnost, předání emoce, fikce i realita. Když jsem v hledišti, rád pozoruji diváky, s jakým pocitem odcházejí z divadla. Jan Ze začátku mě na divadle přitahovalo všechno. Prostředí, zajímaví lidé, to jak představení vzniká. Neopakovatelná atmosféra premiér. Postupem času mi tohle všechno trochu zevšednělo a zůstal dobrý pocit z toho, že se mohu podílet na něčem, co snad zaujme diváka, který snahu a um všech ocení bouřlivým potleskem.
Děkuji za rozhovor
Michal Pětík, dramaturg


David Kříž manželkou tanečnicí Renatou Křížovou



Jan Veselý s Karolínou Herzinovou ve slavném muzikálu Donaha!