ročník 2016 / 1. číslo
DRAMATURG
Michal Pětík  (nar. 1985 v Roudnici nad Labem)
Už v dětství si zamiloval knihy a zatoužil být spisovatelem. Iniciační četbou mu v tomto směru byly Foglarova trilogie o Stínadlech a později dílo Grahama Greena (zejména romány Komedianti, Moc a sláva nebo Konec dobrodružství). Po gymnázium absolvoval studium na Vyšší odborné škole publicistiky v Praze a později vystudoval divadelní dramaturgii na Janáčkově akademii múzických umění v Brně.
Během studií v Brně uvedl několik svých textů (například monodrama Devon – fiktivní vzpomínky Dicka Francise, jednoaktovou hru [S]milování ad.). Pro Městské divadlo v Mostě adaptoval román Julese Verna Tajemný hrad v Karpatech a pro Divadlo rozmanitostí napsal původní pohádku Půjdem spolu do betléma aneb Františkův betlém (příběh na motivy prvního živého betléma inscenovaného Františkem z Assisi).  Je autorem scénáře a hudby k filmu Sen o psu (režie Tomáš Princ). Vytvořil hudbu k několika inscenacím. Před časem dokončil román Nad krajinou létá sup, píše povídky, pracuje na knize pro děti a připravuje seriál určený internetovému publiku.

Poprvé byl muzikál uveden v listopadu 1966 a během tří let, až do září roku 1969, dosáhl úctyhodného počtu 1165 repríz. Úspěšná byla i další broadwayská uvedení z konce osmdesátých let, z let 1998-2014 (2377 repríz) a z let 2014-2015.
V Londýně na slavném West Endu se muzikál poprvé objevil v únoru 1968 v Palace Theatre. Sally Bowles tehdy hrála čtyřiatřicetiletá Judi Dench. Známé je rovněž filmové zpracování režiséra Boba Fosseho z roku 1972, ve kterém hlavní role ztvárnili Liza Minnelli a Michael York.
EUROPEANA
Po první světové válce se v Evropě rozšířil komunismus a fašismus, protože hodně lidí se domnívalo, že starý svět je prohnilý a že je nutno hledat nové cesty a demokratický režim že nebyl s to zabránit světové válce a kapitalismus že vyprovokoval hospodářskou krizi. Komunisté a fašisté říkali, že je třeba vymyslet nového člověka, který bude hrdý a silný a pracovitý a čestný a bude mít smysl pro vyšší spravedlnost a život v kolektivu.
Komunisté a fašisté soudili, že lidská práva jsou zástěrka, za niž se ukrývají zájmy buržoazie, která vykořisťuje dělníky. (…) Fašisté říkali, že v novém světě bude každý dělníkem, tak jako byl kdysi každý křesťanem, a komunisté říkali, že v novém světě bude vládnout beztřídní společnost, ve které budou všichni pracovat pro blaho všech.
Komunisté a fašisté byli proti multipartismu, a říkali, že multipartismus a demokracie vedou k degeneraci společnosti a zániku hodnot. A že až budou u moci, zaručí všem pohodlný a šťastný život, kromě těch, kteří si to nezaslouží.
A v Německu vznikl nacismus, který prosazoval rasovou čistotu, a to znamenalo, že Árijci se nemají mísit s méněcennými rasami, aby si nepokazili árijskou krev. Árijci se poznali podle toho, že byli bílí a plavovlasí a měli poměr délky lebky k šířce menší než 75 a byli nadaní tvůrčím duchem a smyslem pro kolektiv. Nacisté říkali, že příroda je krutá, ale spravedlivá. A říkali, že ten, kdo chce prosadit nové revoluční myšlenky a hodnoty a vyšší spravedlnost, musí být také krutý a spravedlivý.
Nacisté vymysleli plynové komory a cyklón B, který umožňoval zabít velké množství lidí levně a rychle, aby uchránili árijskou rasu před degenerací. (…) A říkali, že Evropa je v úpadku, ale oni že zabrání rozkladu, protože by to byla veliká chyba nechat Evropu v úpadku až do úplného rozkladu. A že je třeba zbavit Evropu těch, kteří se k ničemu nehodí, Romů a Slovanů a bláznů a homosexuálů apod., ale hlavně Židů, protože Židé chtějí Evropu zprznit.
(Patrik Ouředník – Europeana, Paseka 2001)


Joe MASTEROFF (1919)
Americký spisovatel. Na konci padesátých let začínal kariéru jako herec. Na Broadwayi debutoval v roce 1953. V šedesátých a sedmdesátých letech začal psát hry. V roce 1967 získal prestižní Tony Award za libreto k muzikálu Cabaret. Později byl na tutéž cenu nominován za muzikál She loves me.

John KANDER (1927)
Americký hudební skladatel. S kolegou Fredem Ebbem napsali řadu muzikálů, z nichž nejúspěšnějšími se staly Cabaret a Chicago, které byly později zfilmovány. Z dalších proslulých děl připomínám ještě muzikál Zorba (1968).
 

Fred EBB (1928 - 2004)
Americký režisér a textař proslulý především spoluprací s komponistou Johnem Kanderem. Kromě muzikálů psal rovněž písňové texty pro interpretky jako Liza Minnelli nebo Chita Rivera.

Christopher ISHERWOOD (1904-1986)
Původem anglický spisovatel a scenárista. Byl znám otevřenou homosexualitou a ta se stala jedním z významných témat jeho díla. Ve třicátých letech žil v Berlíně a o svých zážitcích napsal několik knih. Tyto berlínské texty se staly podkladem pro divadelní i filmovou podobu muzikálu Cabaret. Česky Berlínské povídky vydala Kniha Zlín v roce 2013. Jeho autobiograficky laděnou novelu Fialka z Prátru vydal v překladu Hany Žantovské v roce 1997 Volvox Globator.
 
ROK 1930 V NĚMECKU
Děj Cabaretu se odehrává na přelomu dvacátých a třicátých let v Berlíně. Tedy v období tzv. Výmarské republiky (období let 1919 – 1933), kdy Německo bylo federativní parlamentní republikou.
Roku 1929 však přišla světová hospodářská krize, která na Německo udeřila obzvláště silně. Především kvůli poválečným reparacím, které Německo splácelo vítězným mocnostem, a také proto, že tato krize přišla příliš brzy po předchozí krizi ze začátku 20. let. V politice se krize projevila především tím, že mnozí Němci považovali za hlavního viníka těžkostí stávající režim – parlamentní demokracii. V praxi tedy značně narostl počet hlasů pro radikální levici i pravici.
Předčasné volby v roce 1930 znamenaly výraznou změnu na politické mapě tehdejšího Německa. Mírně si polepšili komunisté, avšak obrovského úspěchu dosáhla NSDAP (Nacionálně socialistická německá dělnická strana), která se stala s 18,3% druhou nejsilnější stranou v zemi. Pozoruhodná a zároveň příznačná je skutečnost, že ve volbách, konaných jen o dva roky dříve, získala NSDAP pouhé 2,6%. Co následovalo po roce 1933, kdy NSDAP zvítězila ve volbách (se ziskem více než 50% hlasů) a Adolf Hitler se stal říšským kancléřem, jsou bohužel nechvalně známé skutečnosti.