MARTIN PACEK
Nepracuješ u nás v Mostě poprvé a zcela jistě ne naposledy...
To zcela jistě ne. Mám teď v Mostě doslova šňůru. Před Šedesátkami jsme se setkali u Macbetha a hned po Šedesátkách se zas budeme vídat u Zamilovaného Shakespeara.
Což nás samozřejmě těší. Moje otázka je ale trošku záludná… Jestli vidíš v našem souboru nějaký vývoj, co se oblastní muzikálové produkce týče?
Ne, ten nevidím. Další otázku. (smích) Ne, vážně, to je těžké zhodnotit. Když se nad tím zamyslíš, zas tolik muzikálů jsem tady nedělal, spíš pohybové spolupráce v činoherních inscenacích. Ale pokud tedy smím vyslovit nějaký soud, je vidět, že se tady s muzikálem pracuje, že jste na tenhle žánr připravení. Není to ale pro mě žádná novinka, už to bylo patrné u Tajného deníku Adriana Molea. A mám opravdu radost z vaší company. Děvčata externistky jsou vážně šikovná, to je fajn. Což mimochodem v oblastních divadlech nebývá zvykem.
Do svých choreografií v Šedesátkách jsi zařadil své pověstné Packovo karé. Použil jsi jen tento svůj typický krok, nebo všechny tři?
Samozřejmě, že všechny. Frufru doprava, frufru doleva, mytí malých oken, mytí velkých oken a karé. Nesmrtelná sestava, která se dá točit pořád dokola. (smích)
Máš rád šedesátá léta?
Upřímně řečeno moc ne. Tedy hudebně. Mám rád tu dobu, ta mě baví. Miluju filmy z šedesátých, první bondovky, Funese… Ale hudba mi nic neříká, pop music myslím. Já totiž obecně nemám moc rád pop. Samozřejmě Beatles nebo Rolling Stones rád mám, ty ale za popík nepovažuju... Ale šedesátý ještě celkem ujdou, když jsme dělali Tajný deník, zjistil jsem, že například osmdesátky vyloženě nesnáším.
Takže kdyby ses mohl přenést jako pan Bareš v čase, kam by to bylo?
Já jsem retro, tedy staroretro. Takže do třicátých, čtyřicátých let… Maximálně ale do roku 1936, pak už to pravděpodobně nebylo nic hezkého. Zkrátka ta meziválečná doba, tu mám rád.
Jak jsi zmínil, spolupracoval jsi s režisérem Korčákem na Macbethovi, už tehdy jsem se chtěl zeptat - pral ses vlastně někdy?
Ne, naštěstí ne. Ale je fakt, že na základě Macbetha jsem intenzivněji zařadil do výuky na DAMU rvačky. Různé pády, údery, facky, a tak dále, aby to vypadalo dobře a nikdo si neublížil.
Když jsem zpovídal Janou Vašákovou, která s námi dělala choreografie ve Škole základ života, zmínila se, že spolu pojedete do Vídně a pořádně nás prodrbete. Copak ses dozvěděl?
Hele, vůbec na to nedošlo. Užili jsme si hlavně výlet a o práci jsme se prakticky nebavili. Spíš o životě a tak...
S Janou jste zakládali Veselé skoky, svého času opravdu proslavené uskupení. Těm už je definitivní konec?
Co se mě týče, tak ano. Ale oslovily mě Lucka Pernetová a Henrieta Horňáčková, kterým se po Skocích zastesklo, jestli bychom nevytvořili nějaký nový projekt. Takže právě teď vzniká pohybově taneční vystoupení v taneční kavárně s živou hudbou, po kterém bude pokračovat pro diváky jazzová tančírna.
Tou živou hudbou je mimochodem Originální pražský synkopický orchestr a to taneční uskupení se jmenuje Lindo, hop. Což je jemný vtípek pro přibližně jednu tisícinu promile obyvatelstva. Kdysi ve dvacátých letech totiž existoval populární černošský tanec Lindy hop, my máme tedy Lindo, hop!
Taneční groteska "Pingls" aneb "Hot Café Revue" snoubí neverbální pohybové divadlo Lindo, hop! pod uměleckým vedením Martina Packa s hudbou Originálního pražského synkopického orchestru. Diváky přenese do atmosféry 20. let, kdy čas tikal synkopami, a stylovou kavárnu promění v tančírnu.
facebook/Lindo, hop!
Premiéra bude 28. dubna v Malostranské besedě. Moc se těším, protože se v tom spojily skoro všechny moje lásky: pohybové divadlo, jazz dvacátých a třicátých let, nemá groteska, tanec a moje nejnovější láska - klauniáda.
Občas pracuješ i jako režisér, kývnul bys například na nějakou případnou nabídku tady v Mostě?
To je trochu můj sen, že bych chtěl v nějakém divadle udělat svůj vlastní pohybový projekt. Ale mimo jiné to vázne na tom, že nemám ještě scénář. Nešlo by ale vyloženě o tanec, čím jsem starší, tím méně mě baví vymýšlet kroky na hudbu, jak říkám krokografovat. Baví mě nějaký nápad, s kterým si můžu hrát. Na tom byly založené právě Veselé skoky nebo například Bufo.
Činohru jsem si párkrát vyzkoušel, ale musím se přiznat, že mi to úplně nesedí. Mně vlastně překáží slovo. Jak jsem už říkal, moje poslední láska je klauniáda, Sellers, Atkinson, Monty Pythoni… A ideálně, pokud to není jen legrace, ale občas i trochu zamrazí. Tak to mám nejraději.
(připravil Vítek Herzina)