- ePrivacy ?
- Google Analytics ?
Prvotřídní hra o tom, že i když lidstvo je velké, lidé zůstávají malí.
Tragikomedii Bavič napsal Joe Penhall v roce 2004. Bývá sice řazen mezi autory takzvané coolness dramatiky, známé zobrazováním šokujících scén a používáním slangu, nespisovného jazyka nebo vulgarismů, ale v Bavičovi Penhall ukázal také přesnou psychologii postav a nekompromisně předvedl, jak mlhavá může být hranice mezi tím, co ještě novinář může a má zveřejnit, a tím, co už ve veřejném zájmu není a co podléhá právu jedince na soukromí.
Ve hře vystupují tři postavy, televizní hvězda Barry a dva bulvární novináři Greg a Liz, kteří se k Barrymu vetřou pod falešnou záminkou, a aby získali exkluzivní materiál, tajně Barryho natočí na kameru.
Penhall napsal prvotřídní hru o světě, který vytváří lidé jako Greg a Liz, o světě, jemuž se občas sami těžko bráníme, a které v románu Nesmrtelnost Milan Kundera trefně nazval imagology.
Na mostecké scéně se režie ujal Pavel Ondruch, dramaturgie Michal Pětík, hru přeložil Martin Preiss, scénu a kostýmy navrhla Zuzana Mazáčová. V hlavních rolích se představí Jakub Dostál, Vít Herzina a Karolína Lišková. Premiéra na Komorní scéně činohry Městského divadla v Mostě je naplánována na pátek 29. dubna 2011 v 19.30 hodin.
Joe Penhall: Slova můžou cokoli. Můžou i zničit lidi.
Joe Penhall (1967) je zástupcem mimořádně silné britské generace dramatiků, kteří začínali v devadesátých letech v Royal Court Theatre (mj. Sarah Kane, Mark Ravenhill). V Česku je velmi oblíbený, s úspěchem se zde hraje či hrálo pět ze sedmi jeho celovečerních textů. Penhall tvrdí, že za cizojazyčnými inscenacemi svých her cestuje často a rád. Např.do Prahy přijel na pozvání Dejvického divadla zhlédnout inscenaci své zatím poslední hry – Krajina se zbraní.
Joe Penhall se ve svých hrách často zaobírá motivem lidské psychiky, jejího "fungování" a "nefungování". Soustředí se na partnerské vztahy a jejich místo a podoby v současném světě plném násilí a individualit. Kromě ceny Johna Whitinga je držitelem také prestižního ocenění Laurence Oliviera za hru Blue/Orange (2000), která má stejně jako Slyšet hlasy za výchozí bod schizofrenii. U nás uvádí divadlo Ungelt jeho hru Láska a porozumění, Dejvické divadlo Krajinu se zbraní a ostravské divadlo Antonína Dvořáka hru Bavič (Dumb Show). Hry Blue/Orange a Slyšet hlasy byly samotným Penhallem zfilmovány.
Současná tragikomedie Joe Penhalla BAVIČ (DUMB SHOW) vypráví zábavným i drsným způsobem o „odvrácené tváři“ slávy populárního showmana Barryho. Bavič (Dumb Show) je hra, která pojednává "o tom, k čemu dochází při absolutním nedostatku soucitu, kdy se společnost stává vakuem bez jakýchkoli skutečných empatií a sympatií, kdy jediné, co zůstává, je naprosto přizpůsobivá, frázovitá a zvrhlá bulvární sentimentalita," říká o své hře Joe Penhall, jeden z nejvýznamnějších současných britských dramatiků.
Ke hře Dumb Show přivedla Penhalla právě jeho novinářská profese. "Hlavním tématem této hry je využívání lidského neštěstí za účelem pobavení, což je to, co vidíme všude v bulváru, v televizních reality show a téměř ve všech nejpopulárnějších televizích. Je o bulvarizaci pop kultury a médií," říká v rozhovoru pro Royal Court Young Writer's Programme Joe Penhal. "To, že máme takovýto druh médií, že milióny lidí čtou bulvár, rozhodně něco vypovídá o tom, v jaké společnosti žijeme. Ostatně takovou máme i vládu. Vládu, která si zakládá na překrucování a manipulaci. Je přímo axiomatické, že jestliže máme vládu a populární tisk, které jsou svévolně manipulativní, budeme chtít zúčtovat se společností, která je čím dál tím víc manipulativnější. To je ústřední tvrzení této hry."
Titulní postava této hry, oblíbený bavič Barry, se totiž stane obětí vyděračských praktik bulvarních novinářů. Záhy si uvědomí, že média v zásadě mají dvojí moc: buď člověka vynesou až do nebes, nebo ho přitlačí k zemi. "Media jsou nyní stejně tak sžíravá jako kterékoli jiné společenské neduhy, s jakými se potýkáme posledních třicet let," podotýká Joe Penhall.
Konečně přijďte a přesvědčte se sami.