- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Bohuslav Patzelt slaví

Bohuslav Patzelt patří k těm nemnoha hercům, kteří nastoupili svou činoherní dráhu v dnes už polozapomenuté elévské škole mostecké činohry.

Dřív však než „do učení“ v Mostě v roce 1958 přišel, činil jako ministrant na Vyšehradě, zkusil si účinkování před rozhlasovým mikrofonem v Dismanově dětském souboru a místo toho, aby pokračoval studiem konzervatoře, vyučil se automechanikem. Splnil tím přání svého otce, který vyznával zásadu o řemesle se zlatým dnem.


A tak se stalo, že na zkoušky do herecké školy E.F.Buriana dorazil v montérkách. Ze studia na divadelní fakultě AMU také sešlo a to proto, že od tehdejšího ředitele Divadla pracujících Lubomíra Poživila dostal lákavou nabídku – studovat herectví a být přitom už u divadla! V Mostě se Bohuslav Patzelt sešel se spolužáky Drahoslavou Landsmanovou, Editou Dindělovou, Stanislavem Bělíkem a Vítem Olmerem. Učil je Zdeněk Buchvaldek, Ilja Bureš, Radoslav Brzobohatý, Josef Velda a Rostislav Volf. Spolu s učením se mostečtí elévové začali pravidelně objevovat i na jevišti. V případě Bohuslava Patzelta se tak poprvé stalo v Jiráskově Filosofské historii…

Po třech letech v Mostě odešel Bohuslav Patzelt na vojnu a jeho život se pak ubíral různými směry a on sám prošel mnoho cest / Československý státní soubor písní a tanců, Armádní umelecký soubor, Krušnohorské divadlo v Teplicích, umělecký soubor Domu dětí a mládeže v Praze…/ než se v roce 1986 na pozvání ředitele a bývalého kolegy Jaromíra Šnajdra do Mostu vrátil.

Po pětadvacetileté pauze ale přišel do naprosto jiného divadelního prostoru a zásadně proměněného uměleckého souboru. Jeho adaptace na nové podmínky nebyla proto vůbec snadná. Nové jádro uměleckého souboru mostecké činohry naštěstí tvořili čerství absolventi divadelní fakulty AMU vedení režisérem Zbyňkem Srbou a ti jako první Bohuslava Patzelta přijali a on s nimi úspěšně spolupracoval na dvou významných Srbových inscenacích té doby – na Filozofské historii / sic!/ a Cirkusu Humberto.

Herecká jistota Bohuslava Patzelta se pak postupně upevňovala. Se Zbyňkem Srbou na tom mě zásluhu jiný stálý režisér mostecké scény Pavel Pecháček. Podobně jako Zbyněk Srba Bohuslava Patzelta často obsazoval a cíleně s ním pracoval. Bohuslav Patzelt tak dokázal za čtyřiadvacet let svého nynějšího mosteckého působení vytvořit – převážně v jejich režiích – řadu postav v celé škále dramatických charakterů. 6.listopadu letošního roku se rodák z pražského Podskalí Bohuslav Patzelt dožil v plném zdraví sedmdesáti let a v herecké práci bude v Mostě jako host činohry i nadále pokračovat.

Vlastimil Novák, dramaturg činohry