- ePrivacy ?
- Google Analytics ?
O Janě Zelenkové, choreografce
a trenérce taneční školy Stardance Chomutov, která získala v obrovské
konkurenci prestižní ocenění „Nejlepší
choreografka roku 2013″, jsme Vás informovali. Jana Zelenková se
spolupodílela také na taneční složce hudební frašky Platit se nebude
v Městském divadle v Mostě. Nejen o nových divadelních zkušenostech
jsme si povídali v následujícím rozhovoru.
V mosteckém divadle jste pracovala poprvé. Jaká to pro Vás byla
zkušenost? Co Vám dala?
Byla to pro mne obrovská zkušenost,
protože práce divadelní a soutěžní se od sebe diametrálně liší. Ráda jsem se podílela na tomto velkém projektu s
profesionály ve svém oboru.
Při vlastní choreografické tvorbě máte relativně volnou ruku. Svazovaly Vás
hodně divadelní limity? Představy režiséra, možnosti scény, hudby apod.?
Ano, musím říci, že bylo dost náročné
se napojit na stejné představy pana režiséra, nazkoušet vše s tanečníky a poté
i s herci, kteří bravurně naskočili do jedoucího STREETového vlaku a vše
se zvládli naučit na jedničku :). Poté se samozřejmě dělaly drobné úpravy přímo
na jevišti, právě kvůli kulisám a dotvoření scény.
Choreograf je na vlastní práci v podstatě úplně sám. Divadlo je naopak
týmová práce. Co Vám vyhovuje víc?
Choreograf
si sám vymýšlí od tématu, hudby až po kostýmy úplně vše, a to je právě ten
rozdíl oproti divadlu, kde se každý odborník postará o své. Abych řekla pravdu,
tak mě tento způsob tvorby vyhovoval, mám ráda lidi na svém místě.
Spolu s Janem Veselým a Alenou Karlovskou jste měli na starost na
třicet tanečníků vč. herců naší činohry. Muselo to být hodně náročné, co bylo
nejtěžší?
S Honzou a Alenou se mi
spolupracovalo výborně. Honza měl na starosti organizační stránku a předával mi
jevištní zkušenosti, takže každou choreografii jsme spolu vždy konzultovali.
Alena přispěla a skvěle obohatila tento taneční styl svými zkušenostmi a motivovala
tanečníky i herce. Nejtěžší asi bylo se sejít na place v plném počtu a doladit
role herců, dětí a taneční company dohromady.
Ne každý je pohybově nadaný, přesto musí někdy tančit. Jak si poradíte
s naprostým antitalentem?
Já si myslím, že naučit se tancovat
může úplně každý, jako hlavní předpoklad je chuť, dřina a výdrž!!!
V inscenaci Platit se nebude používáte prvky housedance, které viděli naši
diváci v Mostě určitě poprvé. Prozraďte o tanci něco víc a jak si
s ním tanečníci poradili?
Základem HOUSE dance je uvolnit své
tělo a nechat se vést hudbou. Důležitý je zejména pohyb nohama a tělem, nelze
ho jednoznačně determinovat, protože se vyvíjí ze dne na den, ale naši
tanečníci i herci a kupodivu i děti to zvládli nejlépe, jak mohli.
Odrazily se nějak Vaše zkušenosti
z pobytu v Americe, jež byl součástí výhry za ocenění choreografka
roku? Absolvovala jste zde řadu tanečních workshopů.
V New Yourku jsem navštívila mnoho
workshopů různých tanečních stylů, HOUSE dance jsem si mohla
vyzkoušet ve světoznámém BROADWAY DANCE CENTER.
Budete jako choreografka sledovat taneční výstupy během repríz?
Ano, budu moc ráda, když se podaří
neohlášeně přijet - překvapit a samozřejmě podpořit všechny účinkující.... a
konečně si vychutnat celé představení. Přiznám se, při premiéře jsem byla
trochu nervozní.... : )
Diváci se s výukou housedance budou moci setkat na tanečním
workshopu během festivalu Young for young 2014 v září letošního roku. Mohou
přijít i zcela „nepolíbení“ laici?
Jistě, věřím, že zkušená Alena Karlovská
vytvoří nejen příjemnou atmosféru na place, ale také dokáže roztančit úplně
všechny, zkušené i nezkušené.
Budeme se těšit a děkuji za rozhovor
bona
Foto: archiv J. Zelenkové