- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Choreografka roku 2013 v našem divadle

O Janě  Zelenkové, choreografce a trenérce taneční školy Stardance Chomutov, která získala v obrovské konkurenci prestižní ocenění „Nejlepší choreografka roku 2013″, jsme Vás informovali. Jana Zelenková se spolupodílela také na taneční složce hudební frašky Platit se nebude v Městském divadle v Mostě. Nejen o nových divadelních zkušenostech jsme si povídali v následujícím rozhovoru.  


V mosteckém divadle jste pracovala poprvé. Jaká to pro Vás byla zkušenost? Co Vám dala?
Byla to pro mne obrovská zkušenost, protože práce divadelní a soutěžní se od sebe diametrálně liší. Ráda jsem se podílela na tomto velkém projektu s profesionály ve svém oboru.

Při vlastní choreografické tvorbě máte relativně volnou ruku. Svazovaly Vás hodně divadelní limity? Představy režiséra, možnosti scény, hudby apod.?
Ano, musím říci, že bylo dost náročné se napojit na stejné představy pana režiséra, nazkoušet vše s tanečníky a poté i s herci, kteří bravurně naskočili  do jedoucího STREETového vlaku a vše se zvládli naučit na jedničku :). Poté se samozřejmě dělaly drobné úpravy přímo na jevišti, právě  kvůli kulisám a dotvoření scény.

Choreograf je na vlastní práci v podstatě úplně sám. Divadlo je naopak týmová práce. Co Vám vyhovuje víc?  
 
Choreograf si sám vymýšlí od tématu, hudby až po kostýmy úplně vše, a to je právě ten rozdíl oproti divadlu, kde se každý odborník postará o své. Abych řekla pravdu, tak mě tento způsob tvorby vyhovoval, mám ráda lidi na svém místě.

Spolu s Janem Veselým a Alenou Karlovskou jste měli na starost na třicet tanečníků vč. herců naší činohry. Muselo to být hodně náročné, co bylo nejtěžší?
S Honzou a Alenou se mi spolupracovalo výborně. Honza měl na starosti organizační stránku a předával mi jevištní zkušenosti, takže každou choreografii jsme spolu vždy konzultovali. Alena přispěla a skvěle obohatila tento taneční styl svými zkušenostmi a motivovala tanečníky i herce. Nejtěžší asi bylo se sejít na place v plném počtu a doladit role herců, dětí a taneční company dohromady.

Ne každý je pohybově nadaný, přesto musí někdy tančit. Jak si poradíte s naprostým antitalentem?
Já si myslím, že naučit se tancovat může úplně každý, jako hlavní předpoklad je chuť, dřina a výdrž!!!

V inscenaci Platit se nebude používáte prvky housedance, které viděli naši diváci v Mostě určitě poprvé. Prozraďte o tanci něco víc a jak si s ním tanečníci poradili?
Základem HOUSE dance je uvolnit své tělo a nechat se vést hudbou. Důležitý je zejména pohyb nohama a tělem, nelze ho jednoznačně determinovat, protože se vyvíjí ze dne na den, ale naši tanečníci i herci a kupodivu i děti to zvládli nejlépe, jak mohli.

Odrazily se nějak Vaše zkušenosti z pobytu v Americe, jež byl součástí výhry za ocenění choreografka roku? Absolvovala jste zde řadu tanečních workshopů.
V New Yourku jsem navštívila mnoho workshopů různých tanečních stylů, HOUSE dance jsem si mohla vyzkoušet ve světoznámém BROADWAY DANCE CENTER.

Budete jako choreografka sledovat taneční výstupy během repríz?
Ano, budu moc ráda, když se podaří neohlášeně přijet - překvapit a samozřejmě podpořit všechny účinkující.... a konečně si vychutnat celé představení. Přiznám se, při premiéře jsem byla trochu nervozní.... : )

Diváci se s výukou housedance budou moci setkat na tanečním workshopu během festivalu Young for young 2014 v září letošního roku. Mohou přijít i zcela „nepolíbení“ laici?
Jistě, věřím, že zkušená Alena Karlovská vytvoří nejen příjemnou atmosféru na place, ale také dokáže roztančit úplně všechny, zkušené i nezkušené.

Budeme se těšit a děkuji za rozhovor

bona

Foto: archiv J. Zelenkové