- ePrivacy ?
- Google Analytics ?
V pátek 18. října uvedeme na Aréně MDM v české premiéře inscenaci Faulovaný útočník (Juller) v režii Hany Marvanové.
Důležitou úlohu v inscenaci hraje také hudební složka - o tu se postaral hudební skladatel Tomáš Alferi, kterého jsme narychlo vyzpovídali během zkoušení:
T. Alferi na zkoušce
Čím tě hra Faulovaný útočník oslovuje, co ti v ní připadá nejpodnětnější?
Ta rozčílující “selanka” všech tří bývalých fotbalových hvězd v nebi, kde (zdánlivě?) absentuje Bůh za otravného odťukávání věčnosti, která se protahuje do nikdy nekončící nudy. A zároveň ta ironická otázka, jestli je v nebi skutečně nebe?:))
V naší inscenaci je významným dramatickým i komediálním hybatelem hudební složka. Na jakém principu funguje?
Ono jí tam vlastně moc není, ale jde o živou produkci, která je založená nikoliv na podtrhnutí či podmalování situací, ale na ironickém vztahu k ní. V několika případech vlastně vytváří hřiště pro hraní různých situací, jako je fotbalový zápas, manuální práce a víc neřeknu, nenapíšu, pardon...
Které hudební nástroje i další předměty ve své hudební či zvukové kompozici využíváš?
Míče, vidle, lopatu, hrábě a taky tam je koncertní křídlo.
Jak činoherci mosteckého divadla reagují na tvoje podněty, jak se s hudební složkou sžívají? Muzikanti to nejsou, nebo ano?
Jásají a volají: “Ještě, ještě, více té hudby!”
Překladu a dramaturgie se ujal Zdeněk Janál.
Divadelní hra Faulovaný útočník (Juller) úspěšného německého dramatika Jörga Menke-Peitzmeyera je mimořádně působivým sledem divadelních mikrosituací a zčásti se odehrává v atraktivním fotbalovém prostředí. Pojednává o osudu slavného německého fotbalisty Julia Hirsche, přezdívaného Juller. Julius Hirsch patřil k nejlepším a nejúspěšnějším fotbalistům své doby, kdy byl fotbal, anglický sport, ve střední Evropě teprve na vzestupu. Hirsch dovedl svůj fotbalový klub FV Karlsruhe dovedl k vítězství v německé fotbalové lize. Byl mu věrný po celou dobu své fotbalové kariéry, až na několik let, kdy bojoval v první světové válce a kdy byl členem fotbalového klubu v menším německém městě Fürth poblíž Norimberka. Hirsch také Německo úspěšně reprezentoval při několika mezinárodních utkáních a na Olympijských hrách ve Švédsku v roce 1912.
Na příkladu pohnutého života tohoto fotbalisty, který zažil vzestupy i pády, sledujeme téma pomíjivosti slávy, ale především velmi aktuální téma xenofobie a ideově orientované mezilidské nesnášenlivosti, rovněž téma boje o holý život. Přestože Hirsch hrdě reprezentoval svoji vlast, jeho vlast ho také zahubila. Hirsch byl totiž nejen Němcem, ale také Židem. Skrze dramatické i komediální situace z jeho života i skrze pomyslné setkání kdysi tolik úspěšného fotbalového centrtria fotbalového klubu v Karlsruhe (Julius Hirsch, Gottfried Fuchs a Fritz Förderer) hra pojednává o tom, jak se nacisté ve třicátých letech 20. století v Německu chopili moci a jak stále více a více utlačovali své židovské spoluobčany. V té době již sice Hirsch nebyl aktivním fotbalovým hráčem, ale stále byl všeobecně uznávanou osobností německého sportu. Ale jeho uznání bohužel netrvalo věčně. Ani jeho proslulost mu totiž v "souboji" s nacisty a v boji o vlastní život nepomohla. Hirsch byl nacisty nejprve utlačován, později deportován do koncentračního tábora Osvětimi, kde zemřel neznámo kdy. Až několik let po válce byl oficiálně prohlášen za mrtvého.
Faulovaný útočník využívá principů typických pro divadelní hry pro mládež. Nestojí jen na činoherních situacích, ale umožňuje svým inscenátorům vytvořit hravou, výtvarně i hudebně bohatou inscenaci. Odehrává se retrospektivně v několika rovinách, v dynamickém sledu a na pozadí historických událostí přehrává zásadní životní události z Jullerova života.
Hra Faulovaný útočník vznikla na objednávku německého fotbalového svazu k uctění památky Julia Hirsche a jako divadelní prostředek ke vzdělávání mladého publika. Světová premiéra hry se uskutečnila se značným úspěchem 8. dubna 2017 v Theater der Jungen Welt Leipzig. Reprízy této inscenace v Lipsku provázejí nejen velmi kladné divadelní recenze, ale především nadšené přijetí mladým publikem, pro které hra skýtá přeci jen v něčem neznámá a překvapivá témata.
Jsme rádi, že tuto inspirativní divadelní hru můžeme uvést právě v Městském divadle v Mostě v Mostě v české premiéře, v překladu kmenového dramaturga Zdeňka Janála a v režii mladé talentované režisérky Hany Marvanové, která již v Mostě režírovala inscenaci komedie Testosteron.
Zdeněk Janál, dramaturg