- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Pražský komorní balet opět na mosteckém jevišti

Carmina Vetera – druhá premiéra Pražského komorního baletu v Městském divadle v Mostě

Pražský komorní balet představí v neděli 3. listopadu 2019 od 19:00 hodin v Městském divadle v Mostě druhou premiéru nového komponovaného programu Carmina Vetera (Staré písně). Soubor zatančí čtyři díla renomovaného choreografa Petra Zusky, pro které se jejich autor inspiroval motivy lidových písní. Nový večer nám představila Linda Svidró, umělecká vedoucí Pražského komorního baletu.

Prozradíte nám, co čeká na diváky, kteří na představení Carmina Vetera přijdou?

V novém představení Carmina Vetera diváci uvidí čtyři choreografie, které je prostřednictvím různých lidových písní zavedou do světa tanečního divadla choreografa Petra Zusky. Přesto, že autora představení inspirovala lidová píseň, jeho pohybovým slovníkem není lidový, nýbrž současný tanec. Přes krásu písní se dostáváme do prostředí, které ukazuje skutečné vztahy mezi lidmi a životní etapy, které právě prožívají. Tři díla s názvy Ej lásko, Růže a Lyrická vytvořil Petr Zuska mezi lety 2008 a 2010 pro různé soubory a příležitosti, čtvrtá choreografie, dívčí sólo, které autor pojmenoval  Fo(u)r One, je zbrusu nová, v závěru října má v Divadle na Vinohradech v Praze světovou premiéru.

Po úspěšné Kytici je to druhé představení v řadě, které s Pražským komorním baletem Petr Zuska nastudoval, že? Od nové sezóny je tento umělec, bývalý dlouholetý šéf Baletu Národního divadla, také rezidenčním choreografem souboru. Jak se Vám s ním pracuje?

Petr Zuska je nejen výjimečný umělec a choreograf, ale i člověk. Dokáže na tanečním sále vytvořit takové tvůrčí prostředí, jehož součástí chce být každý tanečník. Jsme všichni velmi rádi, že spolu můžeme opět spolupracovat, a této krásné práce si vážíme.

První premiéra představení Carmina Vetera se uskuteční v Praze v samém závěru října, druhá premiéra se pak odehraje v neděli 3. listopadu v Městském divadle v Mostě. Plánujete s představením cestovat po regionech?

Nejen, že plánujeme představení mimo Prahu, ale považujeme zájezdovou činnost za jednu z nejvýznamnějších aktivit Pražského komorního baletu. Naším cílem je šířit povědomí o tanečním umění a představovat ho na jevištích i divákům, kteří by se jinak s tancem v divadle setkat nemohli. Musím říci, že také atmosféra a reakce diváků mimo Prahu jsou zcela jiné než v hlavním městě – diváci jsou citliví, večer v divadle považují za událost a vytvoří vždy nezapomenutelnou atmosféru.

V současnou chvíli je soubor ve velmi dobré umělecké kondici. Jaké máte coby jeho umělecká vedoucí vize? K jakým metám chcete Pražský komorní balet dotáhnout?

Umělecká vize, dramaturgický plán i obsazení souboru zůstane nezměněno – jsem maximálně spokojena s repertoárem, kterým se Pražský komorní balet reprezentuje doma i v zahraničí. Za významnou považuji i spolupráci s konzervatoří Taneční centrum Praha, která je pro soubor velmi přínosná po umělecké i produkční stránce.  Co je pro mě jako uměleckého šéfa nejdůležitější, je samotná pracovní atmosféra na tanečním sále – zkoušky i tréninky probíhají v profesionální, přesto však velmi přátelské atmosféře. Věřím, že to je na výkonech vidět, a že toto souznění dýchne během představení i na diváky.

Děkujeme za rozhovor a přejeme Vám úspěšnou premiéru! Jak se v divadle říká – zlomte vaz!

 

umělecká vedoucí PKB Linda Svidró

Linda Svidró - foto Milan Hančovský

 

Carmina Vetera

Carmina Vetera - foto Serghei Gherciu.

 

Carmina Vetera

Carmina Vetera - foto Serghei Gherciu.

 

Carmina Vetera

Carmina Vetera - foto Serghei Gherciu.