- ePrivacy ?
- Google Analytics ?
Režisér Vít Vencl zkouší v těchto dnech v Městském divadle v Mostě ironickou komedii Hrdina západu. Do Mostu se tak vrací po letech strávených uměleckým šéfováním v libereckém divadle a režírováním „na volné noze“. Mostecký divák se možná rozvzpomene na jeho inscenace Kleistova Rozbitého džbánu, Molièrova Dona Juana nebo na Shakespearovy Bouře. Poslední režijní prací Víta Vencla byla inscenace Kde život náš je v půli se svou poutí.
Do mosteckého divadla se vracíte po několika
letech. Změnilo se podle Vás něco, kromě nových tváří v souboru?
Já
jsem naopak rád, že se toho, co bylo v mosteckém divadle dobré, změnilo co
nejméně a pokud, tak k lepšímu. Především laskavá vstřícnost všech kolem
jeviště a vůbec všech, kteří se podílejí na přípravě představení k různým
potrhlým nápadům, se kterými režisér může přijít. Nebo ochota ničit nábytek z
jiných inscenací při našem zkoušení. Na prvním místě mne ale nesmírně těší, že
se nezměnila ochota herců pustit se na neznámou půdu nového textu, vyzkoušet
možné i nemožné při hledání cesty k postavám a trpělivě plnit často protichůdné
výmysly režiséra, který chce dnes něco jiného než včera a kdyby hned na začátku
řekl, že to chce takhle, tak by se mu mohlo pomalu vysvětlit, že to tak
nejde. Tak to jsem rád, že se nezměnilo.
Obecně jste považován za režiséra, který ctí
dramatický text. Nemáte nikdy potřebu přetvářet budoucí hru k obrazu svému,
náladě doby, společensko politické situaci apod.?
Můj obraz už
přitahuje jen specifické publikum, nálada doby není moc veselá a společensko
politická situace se mění tak rychle, že si o ní ani nestačíme číst v novinách.
Dobré hry mají tu moc, že dokáží v sobě zobrazit ne jen dobu, ve které jsou
uváděny, ale i nás, kteří v těch dobách žijeme. Doufám, že mají tu moc
přetvořit nás.
Který žánr Vám vyhovuje nejvíc? Komedie,
drama, satira atd.
Já
mám rád všechny žánry, dokonce i muzikál. Jen mi tam přijdou divné ty písničky.
Každou inscenaci může režisér ovlivnit pouze
do premiéry, po té se vyvíjí a žije vlastním životem. Nevadí Vám ta ztráta
„kontroly“?
Naopak, to je na tom to nejzajímavější. Samotná premiéra je vždycky trochu
zvláštní představení, až reprízy ověří, jestli se jiskry, do kterých jsme
foukali během zkoušení, rozhoří. Proto se na ně tak těším.
V těchto dnech finišuje příprava na premiéru
ironické komedie Hrdina západu, která bývá řazena k nejvýznamnějším / nejen /
irským hrám. Jak dosáhnete aktuálnosti a atraktivnosti hry, která je 100 let
stará?
Tak,
že si vyberu tu, která nezestárla. Sto let je dlouhá doba, ve které se divadlo
a diváci změnili několikrát, často k nepoznání. Hra, která se uváděla po celou
tu dobu, v sobě musí mít něco, co odolává času, něco co neumírá. Hry, které
mají připravené odpovědi na všechny otázky své doby, také se svou dobou mizí.
Hry, které pokládají otázky, na které nám odpovědi stále chybí,
zůstávají.
Jak byste popsal Hrdinu západu Vy?
Jako
člověka, který uvěřil tomu, že si zaslouží štěstí, které ho potkalo.
Zkoušíte poslední, generálkový týden,
„hrdinu“ už nejspíš důvěrně znáte. Přesto, překvapil Vás něčím?
Snad
tím, jak blízký je on i celá hra naší době.
Čím je podle Vás Hrdina západu pro diváky
zajímavý a aktuální? Proč by na něj měli přijít?
Protože mají rádi
divadlo, které je neodvádí od nich samých a od doby, kterou žijeme, protože
věří, že na sebe a náš čas není třeba zapomenout, ale naopak se na něj podívat
jasně a zpříma. A nic není v divadle vidět tak jasně, jako člověk.
A také proto, že při komedii se člověk může smát a ne jen posmívat.
/bona/
"Přísný" režisér Vít Vencl a první fotografie z generální zkoušky / kompletní fotogalerie se připravuje /
Foto: L. Šeiner
Vít Vencl s kostýmní výtvarnicí Romanou Tůmovou a šéfem výpravy Petrem Kastnerem
během zkoušky