- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Rozhovor s režisérem Lukášem Kopeckým

Prožil mládí v Polabí, kde se věnoval převážně sportu. V rodném Brandýse nad Labem maturoval na Gymnáziu J. S. Machara. Poté už ho souhra okolností zavedla do Brna. Vystudoval politologii, mediální studia a žurnalistiku na Masarykově univerzitě. Začal pracovat jako kulisák v Divadle Husa na provázku, ale záhy byl přijat na Janáčkovu akademii múzických umění, kde v roce 2014 dokončil studium činoherní režie. Na absolventské scéně Divadelní fakulty JAMU – v Divadelním studiu Marta – uvedl v českých premiérách inscenace Pardál Felixe Mitterera a dramatizaci románu Thomase Manna Zpověď hochštaplera Felixe Krulla.

Již během studií spolupracoval s Městským divadlem Zlín, Národním divadlem Brno a Městským divadlem v Mostě. Vedle toho začal od roku 2013 režírovat v Českém rozhlase. Po prvním roce a realizaci stovky pořadů zde nastoupil do angažmá a stal se kmenovým slovesným režisérem brněnského studia. Ve své rozhlasové tvorbě se věnuje převážně literárně-dramatickým pořadům, režíruje rozhlasové hry, pohádky, četby na pokračování i komponované literárně-publicistické pořady. Jeho rozhlasové režie Čapkova Hordubala a Glattauerova románu Dobrý proti severáku vyšly jako audioknihy ve vydavatelství Radioservis. Souběžně pokračuje v pohostinských režiích v divadlech po celé republice. V Městském divadle v Mostě nastudoval řadu inscenací – jeho Podivný případ se psem zvítězil na festivalu Young for young a získal také Cenu diváka 2017.

Momentálně připravuje Lukáš Kopecký s mosteckým souborem inscenaci Talentovaný pan Ripley. Zde přinášíme krátký rozhovor o průběhu zkoušení.

Lukáš Kopecký

Foto: Tomáš Branda

Lukáši, co prvního tě napadne, když se řekne Talentovaný pan Ripley?

Jako první si představím pohled na lampu, která k sobě svým zářivým světlem vábí můry, aby jim následně zle popálila křídla. Dále mám samozřejmě v povědomí hollywoodský film, který jsem kdysi viděl.

V podtitulu inscenace stojí divadelní thriller. Na co přesně se mostečtí diváci mohou těšit?

Mohou se především těšit na něco nového, co rozšíří nabídku činohry mosteckého divadla. Na počátku úvah při výběru tohoto titulu stálo, že jde o silný příběh do dnešní doby, herecky koncentrovanou záležitost, kterou navíc obecně trochu známe z filmu. Ale abych byl konkrétní, diváci se mohou těšit na rychlý sled emočně nabitých obrazů. Ty ovšem přijdou převážně až po přestávce, aby nám to těšení déle vydrželo. A ještě bych rád dodal, že mostecká inscenace Talentovaný pan  Ripley bude tip ťop, napasovaná přesně na technické možnosti zdejšího divadla, které jsou mimořádné. Snad si tedy diváci nenechají tento „nepřevozitelný“ zážitek ujít.

V inscenaci se mezi ostatními fiktivními osobami objeví také postava autorky Patricie Highsmithové (hraje ji Michaela Krausová). Jaký má v konceptu inscenace účel?

Postava Pat nám umožňuje uveřejnit myšlenkové pochody hlavního protagonisty, což je dle mého to nejzajímavější na celém románu. Můžeme proniknout do chladnokrevných úvah Toma Ripleyho, do jeho bezcitné vypočítavosti. Obvykle totiž právě toto myšlenkové předivo při převodu literatury na divadelní prkna ztrácíme, každá jemnost a náznak totiž při převodu jaksi zhrubne a nabude. Tom je výtvorem spisovatelky, avšak zároveň je autonomním produktem s vlastní vůlí, díky čemuž se – podobně jako třeba Frankenstein – vymkne kontrole svého stvořitele a koná svobodně, sleduje a upřednostňuje vlastní zájmy.

předávací porada

předávací porada (Michal Pětík - dramaturgie, úprava, Lukáš Kopecký - režie, Veronika Watzková - scéna, kostýmy).

 

Tom Ripley bývá charakterizován jako „sympatický zabiják“. Je těžké vyprávět příběh antihrdiny?

Vlastně není. Možná je to dokonce o něco lehčí než odvyprávět příběh hrdiny, neb v současnosti si moc neumíme poradit s určitým patosem, který s sebou vyprávění o hrdinech zákonitě přináší. Shazujeme jejich zásluhy, relativizujeme jejich postoje. Vždyť kdo by se dnes dal upálit pro své přesvědčení? Nenechte se vysmát. Odvyprávět dneska příběh antihrdiny je vlastně vyprávěním o hrdinovi současné doby.

Existuje něco, čím ses při přípravě inscenace inspiroval?

V poslední době si nějak více všímám, že tahle země snad více než kterákoliv jiná miluje své zločince a hýčká si je. Čím větší grázl, tím lépe, tím více má našich sympatií. Jen se podívejme třeba na cirkus kolem Kájínka. Film, seriál, besedy, autogramiády, cucavé bonbony. Až začne zpívat, zcela jistě získá i Zlatého slavíka. Ale to, o čem mluvím, se zdaleka netýká jen jeho, mohl bych ve výčtu pokračovat a jít více do historie, třeba až k Babinskému a jiným. Tahle náklonnost k různým šibalům, defraudantům, mordýřům u nás zkrátka má svou tradici, která mě čím dál více znepokojuje. Talentovaný pan Ripley je tedy svého druhu obranná reakce. A myslím, že v dohledné době se k tomuto tématu více, a přímočařeji, vyjádřím. Současné společenské dění totiž celou věc ještě přiživuje.

rozhovor připravil Michal Pětík

 

Ripley

čtená zkouška

Lukáš Kopecký

Foto: T. Branda

Ripley

Přehled termínů, obsazení a rezervace vstupenek zde.