- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Teror v divadle

Teror

 

Městské divadlo v Mostě uvede 19. října v 19.30 hodin na Velké scéně šestou činoherní premiéru sezony 2018: Teror německého dramatika a právníka Ferdinanda von Schiracha.

Tato hra je jedním z největších divadelních bestsellerů posledních let. Nemohla proto při své cestě světem vynechat ani mostecké jeviště, kde pro vás chceme připravovat inscenace aktuálních textů a na aktuální témata.

Režie se ujal Filip Nuckolls.

Filip Nuckolls

Režisér Filip Nuckolls se narodil v roce 1979 v Ústí nad Orlicí. Gymnázium vystudoval v nedaleké České Třebové. Mezi lety 1997 a 2004 studoval režii činoherního divadla na pražské DAMU. V roce 2002 se stal kmenovým režisérem pražského Divadelního spolku Kašpar v Divadle v Celetné. Od roku 2005 byl režisérem a později také uměleckým šéfem Činoherního studia v Ústí nad Labem. Pod jeho vedením divadlo slavilo velkou řadu uměleckých úspěchů, ale v závěru jeho působení došlo k tlakům na ukončení činnosti divadla. Za záchranu divadla se tehdy ovšem ozvala téměř celá kulturní veřejnost i výrazná část místního obyvatelstva. Krátce poté, co za Nuckollsova přispění divadlo obhájilo svoji pozici, odešel Filip Nuckolls v roce 2014 z vedení divadla na „volnou nohu“ a předal štafetu v řízení této umělecké scény nově příchozím tvůrcům. Během svého působení v Ústí nad Labem hostoval na řadě dalších scén, v práci napříč divadly celé republiky pokračuje dosud.

V současné době můžete vidět jeho inscenace v pražském Divadelním spolku Kašpar (Snímek 51 Anny Ziegler, Krása a půvab perverzit Davida Mammeta a Jerzyho Morawieckiho, Mikulášovy patálie a Mikulášovy prázdniny Reného Goscinnyho, Klec Vladimíra Fanty, Čechovův Višňový sad, Sirotci Dennise Kellyho, Léčitel Briana Friela nebo evergreeny Kašparova sláva vánoční, Májový Shakespeare), v pražské MeetFactory (Počátek veškeré lásky Judith Hermannové v dramatizaci Matěje Samce), v brněnském HaDivadle (Směšná temnota Wolframa Lotze), v brněnském divadle Feste (Ale to je nemilé! Marie Kilpi), v ostravském Divadle Petra Bezruče (Škvoreckého Zbabělci), v plzeňském Divadle J. K. Tyla (Shakespearův Sen noci svatojánské, Tylova Drahomíra a její synové), v olomoucké Tramtárii (Divoké historky), v Divadle F. X. Šaldy v Liberci (Tajuplný ostrov podle Julese Vernea), v brněnském Divadle Polárka (Marilyn Mattei: Vnitřní nepřítel). Také v Nuckollsově původně domovském ústeckém Činoherním studiu (Klub rváčů Chucka Palahniuka v dramatizaci Johany Součkové, Benefice aneb Zachraň svého Afričana Ingrid Lausundové, Děti z Bullerbynu Astrid Lindgrenové v dramatizaci Vladimíra Čepka a Shakespearovy hry Zkrocení zlé ženy, Dva páni z Verony a dvoudílný Jindřich VI.). Z jeho dřívějších ústeckých inscenací jmenujme alespoň Kafkův Zámek, Büchnerova Vojcka, Orwellovu Farmu zvířat, Mrštíkových Maryšu, Ibsenova Nepřítele lidu nebo McDonaghovu Krásku z Leenane. V roce 2017 spoluzaložil Divadlo 6-16, v němž dosud režíroval inscenace Untitled (autorskou je Milena Steinmasslová) a Bull Mikea Bartletta.

 

Slovo dramaturga

Lze obětovat 164 lidských životů za 70 000 lidí?

Německý dramatik, spisovatel a právník Ferdinand von Schirach napsal v roce 2015 fiktivní drama ze soudní síně Teror. Jeho hra se okamžitě rozšířila do celého světa a má dnes na svém kontě již na osmdesát inscenací a hru vidělo více než tři sta tisíc diváků. Tento aktuální populární divadelní hit vám nyní přinášíme také do mosteckého divadla. V závěru hry budete hlasovat o vině či nevině stíhacího pilota Larse Kocha, který navzdory rozkazu nadřízených sestřelil dopravní letadlo unesené teroristy. Na palubě letadla tehdy bylo 164 nevinných cestujícíh. Letadlo ovšem mířilo na mnichovský stadion, kde se v tu chvíli nacházelo 70 000 diváků. Major Koch zabránil obrovské katastrofě, ale přitom zabil cestující na palubě letadla.

Schirachova hra vychází z mnoha diskusí, které se nejen v Německu rozhořely po tragédii z 11. září 2001. Teroristé změnili svět a nabourali jistoty lidské důstojnosti. Německý parlament v roce 2005 odhlasoval, že v krajním případě je možné zabít civilisty, pokud se tím zabrání tragédii ještě větší. Vzápětí byl však tento zákon napaden Ústavním soudem, zákon byl zrušen. Ovšem diskuse neustaly. Ferdinand von Schirach svojí hrou k diskusi na toto téma výrazně přispěl. Ze všech diváků v hledišti učinil soudce, kteří mají rozhodnout. Každý se tak musí tímto dilematem zabývat, nepřihlíží jen diskusi a soudnímu přelíčení. V naší inscenaci se navíc ocitneme přímo mezi troskami letadla. Režisér Filip Nuckolls vsadil nejen na herecké výkony Jana Beneše, Zity Benešové, Víta Herziny, Veroniky Týcové, Jakuba Dostála a Karolíny Hezinové, ale také na moderní inscenační postupy včetně multimediální techniky.

Zdeněk Janál

Teror