- ePrivacy ?
- Google Analytics ?
překlad: Jiří Josek
režie: Filip Nuckolls
premiéra: 31. května 2024 na Komorní scéně
Moderní americká klasika o závratné hloubce lidských vztahů. Ironický i empatický koncert pro čtyři hlasy.
Bylo to něco strašnýho, skutečně. Bylo to sice legrační, ale přitom to bylo něco strašnýho. Já mám dojem, že to předznamenalo celej náš život. Americký dramatik Edward Albee byl patrně nejvýraznějším následovníkem „otců zakladatelů“ moderního amerického dramatu – Tennesseeho Williamse, Eugena O'Neila a Arthura Millera. Bývá spojován s poetikou absurdního dramatu (nebo také divadla absurdna, jak píše Martin Esslin). Úspěchy měly hry Pískoviště (1960) nebo Americký sen (1961). Ve svých většinou jednoaktových hrách je Albee mimořádně kritický a nelítostně demaskuje lidské pokrytectví a přetvářku. Za své hry několikrát obdržel Pulitzerovu cenu.
Jeho nejznámější tříaktová hra Kdo se bojí Virginie Woolfové? z roku 1962 si oblibu získala okamžitě. Přiznává inspiraci Strindbergovými hrami o souboji pohlaví, manželském pekle i vliv psychoanalýzy. Albee nahlíží pod povrch konvencí a pronikavým, skoro „chirurgickým“, pohledem odhaluje hluboko zakořeněné problémy, vytěsněné úzkosti i komplexy; nitro člověka, který ztratil nejen transcendentno, ale i sám sebe.
Každý ze čtyř aktérů Albeeho hry postupně odkrývá své tajemství. Divák tento skoro dobrodružný proces podstupuje spolu s postavami a je vtažen do Albeeho pichlavých a ironických dialogů. Vlastním tématem hry je prázdnota a bolest způsobená neplodností obou manželství. To přivádí do vyprávění pátou postavu, jíž je imaginární syn starších manželů Marthy a George…
Brilantně napsané komorní drama plné zvratů je především velmi empatickým vstupem do ustavičně proměnlivého temného lesa lidských vztahů (v tomto případě manželství). Mostečtí diváci dostanou intenzivní činoherní zážitek v podání výborného režiséra a skvěle sehraného souboru.