ročník 2015 / 7. číslo
REŽISÉR
Pavel Khek
(5. 11. 1978) K divadlu se dostal relativně pozdě, studoval je nejprve teoreticky na FFUP v Olomouci a na FFUK v Praze. Posléze přešel od teorie k praxi a vystudoval obor režie na DAMU. Už během studia vytvářel se spolužáky mimoškolní projekty, na jejichž základě vzniklo v roce 2006 občanské sdružení Partida. Kromě vlastních projektů (společně s P. Mikeskou založil soubor Anfas) spolupracuje s různými profesionálními divadly, např. s Městským divadlem Zlín, Jihočeským divadlem, Aqualungem, pravidelně režíruje v Městských divadlech pražských. Po několikaleté spolupráci s mladoboleslavským divadlem se v roce 2011 stal jeho uměleckým šéfem. Vyučoval také na Vyšší odborné škole herecké v Praze a ve zlínské herecké škole.

zdroj: Městské divadlo Mladá Boleslav


Co Vy a ruská klasika? Jak si rozumíte?
Velmi, tedy - já ji mám rád, miluju ji, obdivuju ji – no a já osobně jsem ji asi jedno, protože má nápadníků bezpočet.
Co je podle Vás slavná hra Tři sestry – komedie, nebo tragédie? Sám Čechov ji zamýšlel jako komedii, ale pro dlouhou řadu dosavadních inscenátorů je určení dodnes nejednoznačné...
Všichni se přou, co to má být, všichni zaručeně vědí, co chtěl ČECHOV – prdlajs. Důležité je, co je v tom textu, co je v těch situacích na scéně – a to je obojí – tragické je řečené s úsměvem, směšné se vyjeví během tragického a správný klaun má v oku slzu.
Jak jste ke Třem sestrám přistoupil Vy?
Zpříma.
Hlavní téma hry by dnes bylo možné chápat jako jednoduchý (pro většinu ale možná nejtěžší) návod na lepší život. Alespoň sám Čechov to tak údajně chtěl. Cítíte to podobně?
Co chtěl ČECHOV to já nevím, ale tuším, že jako návod na lepší život to nepsal – spíš jako podobenství o člověku a jak se ten člověk mění, jaký je, když je mu 20, pak 30, a tak dále až do smrti...
Jaké další téma jste ve Třech sestrách našel Vy osobně?
Lásku. Ve všech podobách. ČECHOV je milující autor.
Čechov měl jako výjimečný pozorovatel mimořádnou schopnost vhledu do lidského nitra, které se ani dnes příliš nemění. Jaké jsou zde podle vás další paralely s dnešní dobou?
Ty postavy zoufale touží po životě. Ale nevědí, jak se má žít. Vy to víte? Kdo to ví? Ano, svět se změnil zvnějšku, ale uvnitř lidí jsou stále stejné pocity – bolesti i  radosti – takže nějaké aktualizace jsou nadbytečné.
Tři sestry Vaší druhou režií pro MDM opět s téměř celým hereckým souborem. Vyhovuje Vám větší obsazení?
Není to pravidlo, s Radimem Madejou jsem nadávno udělal monodrama, ale je fakt, že víc hlav víc ví a pro ČECHOVA je důležité, aby měl ve hře různé typy lidí a lidi různého věku.
O Čechovi se říká, že je "herecký" dramatik. Kromě toho, že nabízí skvělé herecké příležitosti a herci tzv. "mají co hrát", vysvětlete, co to přesně znamená.
Dovede herce velmi přesně k emoci – jako by stoupal po schodech, a i když vaše postava nemluví, má co hrát, neboť to, o čem mluví ostatní, se jí velmi intenzivně dotýká.
Proč by měl divák na Tři sestry přijít?
Protože návštěva divadla patří k životu kulturního člověka stejně běžně, jako že si někdy zajdeme do přírody, do aquaparku... A poznat ČECHOVA se jako investice do sebe vyplatí – řekne vám o vás trochu víc než televizní seriál.
Ivana Bonaventurová