POZNÁMKY
ke hře a k inscenaci připravil dramaturg Zdeněk Janál
Marc Norman
spoluautor filmového scénáře
Americký televizní a filmový scenárista, producent a spisovatel se narodil 10. února 1941 v Los Angeles, vystudoval anglický jazyk a literaturu v Berkeley. Začínal jako pomocný producent ve studiu Universal, pro které napsal jeden z dílů seriálu Běh pro život (1965).
Dalších pět let psal pro různé televizní produkce, také pro seriál Mission: Impossible. V roce 1973 napsal scénář k filmu Drsná Oklahoma, po neúspěchu filmu však pracoval spíše na béčkových titulech jako Útěk z vězení nebo Zabijácká elita.
V roce 1972 napsal román Jízda na kole a v roce 1979 režíroval svoji vlastní divadelní hru o slavném leteckém akrobatovi Ormer Locklear. Pozdější filmy jako Pilotův návrat a Ostrov hrdlořezů již byly o něco málo úspěšnější. Nejvýznamnějším jeho dílem se stal až později Zamilovaný Shakespeare.
V roce 2008 vydal knihu Co bude dál: Historie americké scenáristiky, dějiny americké scenáristické tvorby, jejíž nejdůležitější okamžiky spojil se svými praktickými zkušenostmi.
S nápadem na filmovou komedii, která by se zabývala milostným dobrodružstvím mladého Williama Shakespeara, jeho divadelními začátky, vylíčením prostředí alžbětinského divadla a fikčním příběhem, jak možná mohla vzniknout nejslavnější tragédie všech dob Romeo a Julie, přišel scenárista Marc Norman již na konci osmdesátých let. Zrod námětu Norman objasňuje tak, že prvotní myšlenku mu vnuknul jeho syn, který se zrovna na vysoké škole zabýval alžbětinským divadlem. Položil prý tehdy otázku, co mohlo tehdy devětadvacetiletého Williama Shakespeara inspirovat k napsání Romea a Julie. Norman o tom napsal:
"Bylo to brilantní, protože se to zabývalo Shakespearem, o kterém všichni slyšeli, ale nikdo vlastně skoro nic nevěděl o jeho mládí. Bohužel jsem neměl nejmenší představu o tom, co s tím udělat." Využil pak k tomu i vlastní tvůrčí rozpoložení, když se necítil jako úspěšný scenárista proto na začátku svého příběhu Shakespeara vykreslil jako autora, kterému chybí inspirace a který se neobejde bez cizí pomoci a inspirace u žen.
A Norman pokračuje: „Nevím, jestli je to historická pravda, ale určitě je to emocionální a tvůrčí pravda. V Shakespearově životě totiž musela existovat doba, kdy byl mladým mužem, který se snažil získat práci a hledal sám sebe. Čas, ve kterém si musel připadat jako v pekle“. A právě s historií si Zamilovaný Shakespeare velice pestře pohrává. Obsahuje celou řadu historických faktů, detailů a odkazů, které jsou však místy jemně přetvořeny a propojeny fikčním příběhem. Divák se tímto způsobem dozví mnoho ze života tehdejší společnosti alžbětinské doby a dostane se do zákulisí zkoušek divadla. Vidí, jak se tehdy do divadla rekrutovali herci, jak svízelné bylo zkoušení a jak divadlo ovlivňovaly ekonomické zájmy prvních divadelních podnikatelů.
V tomto smyslu se Normanovi podařilo propojit dobu tehdejšího divadelnictví se současným zábavním průmyslem. Mezi tehdejším a současným divadelním světem skutečně můžeme nalézt mnoho podobností. Pouze ženské role již nehrají muži jako tehdy. Jak ostatně popisuje sám Norman: "Ti mladí muži, jež vytvořili alžbětinský divadelní byznys během pouhých asi tak desíti let, byli první, kteří zjistili, že jsou lidé ochotní za zábavu a za divadlo platit. Jakmile ale začaly vydělávat peníze, objevili se producenti, zákulisní čachry, lhaní, podvádění, krádeže, soudní spory a mně došlo, že to jsou i prvky dnešního Hollywoodu. Tak jsem našel pro svůj příběh jeho svět a mohl skrze něj satiricky nahlížet současný prostor divadla a zábavy."
Lee Hall
autor divadelní adaptace
Britský dramatik a scenárista se narodil 20. září 1966 v Newcastlu. Divadlu se začal věnovat již při středoškolských studiích, následně také při studiu anglické literatury na univerzitě v Cambridgi. Nejprve pracoval pro rozhlas - v roce 1997 napsal pro BBC-4 hru Milostný dopis od Ragieho Patela, po které následovaly ještě další tři rozhlasové hry v cyklu Boží země.
Jedna z nich, Spoonface Steinberg, byla v roce 1999 převedena do divadelní i filmové podoby, jiná z nich Láskuju tě, Jimmy Spude, byla natočena v roce 2001 pod názvem Gabriel a já.
Velkými Hallovými úspěchy byla divadelní hra o imitátorovi Elvise Presleyho Vaříme s Elvisem (v roce 1999 na festivalu v Edinburghu) a scenáristické adaptace románu A. J. Cronina A hvězdy mlčí, podle které byl natočen mimořádně úspěšný a cenami ověnčený film Billy Elliot, který pojednává o malém chlapci, který se v osmdesátých letech toužil stát profesionálním tanečníkem. V roce 2008 svůj scénář přepracoval do podoby divadelního muzikálu, ke kterému napsal hudbu Elton John.
Z dalších jeho her jmenujme drama podle skutečných událostí Malíři ze šachty a celou řadu divadelních adaptací (Goldoniho Sluha dvou pánů, Brechtova Matka Kuráž, Beaumarchaisův Lazebník sevillský ad.). Jeho filmovou tvorbu pak doplňují scénáře k filmům jako Válečný kůň, Toast, Viktorie a Abdul nebo Rocketman.
Dalších pět let psal pro různé televizní produkce, také pro seriál Mission: Impossible. V roce 1973 napsal scénář k filmu Drsná Oklahoma, po neúspěchu filmu však pracoval spíše na béčkových titulech jako Útěk z vězení nebo Zabijácká elita.
V roce 1972 napsal román Jízda na kole a v roce 1979 režíroval svoji vlastní divadelní hru o slavném leteckém akrobatovi Ormer Locklear. Pozdější filmy jako Pilotův návrat a Ostrov hrdlořezů již byly o něco málo úspěšnější. Nejvýznamnějším jeho dílem se stal až později Zamilovaný Shakespeare.
V roce 2008 vydal knihu Co bude dál: Historie americké scenáristiky, dějiny americké scenáristické tvorby, jejíž nejdůležitější okamžiky spojil se svými praktickými zkušenostmi.
Norman pak studoval Shakespearovu tvorbu i žánry, kterými se Shakespeare zabýval. Povšimnul si, že Romeo a Julie má v sobě žánrový vývoj a ten se mu stal jedním z ústředních témat scénáře: "Začíná jako milostný příběh s komediálním laděním, který se v určitém okamžiku mění v krvavou tragédii, vyslovující na svou dobu mimořádně radikální a odvážnou myšlenku. A tak jsem začal konstruovat hypotézu o tom, co se mohlo stát katalyzátorem ostrého žánrového zlomu při vzniku hry Romeo a Julie."
Další inspirací pro Normana byl fakt, že v albětinském divadle nemohly vystupovat ženy, a Shakespearovy slavné převlekové komedie, jimž vévodí Večer tříkrálový, hra, na kterou se v Zamilovaném Shakespearovi hojně odkazuje. Intertextualita Zamilovaného Shakespeara je až obdivuhodná - kromě postav, které mají reálný historický základ, se v něm skrz na skrz objevují citace i z celé řady dalších Shakespearových děl (Othello, Hamlet, Macbeth, Julius Caesar, Král Lear, Dva kavalíři z Verony aj.) i z her jeho souputníků (Marlowe, Webster ad.). Celý děj se odehrává v divadelním prostředí, příběhy Romea a Julie a Večera tříkrálového se zrcadlí ve fiktivním osobním příběhu Williama Shakespeara, přičemž zrcadlení samotné bylo základním Shakespearovým autorským pilířem. Zamilovaný Shakespeare je tak nejen oslavou lásky a slavného autora, ale také oslavou divadla jako takového. Slavný divadelní kritik listu The Guardian Michael Billington dokonce napsal, že se jedná o milostný dopis divadla sobě samému.
Norman po třech měsících práce na scénáři nabídnul tento námět studiu Universal. To rozpracovaný scénář zakoupilo a svěřilo jeho režii Edwardu Zwickovi. Ten však s Normanovým scénářem spokojený nebyl, a tak ke spolupráci přizval Toma Stopparda, aby scénář přepracoval. Volba to byla logická, neboť Stoppard byl známý tím, že s motivy Shakespearových her rád pracuje a vytváří vlastní variace na jeho témata. Stoppard k počátkům své práce později napsal: "Zaváhal jsem nejprve nad neobvyklou nabídkou. Nebyl jsem si jist, zda je rozumné po Rosencrantzi a Guildensternovi vracet se znovu k obdobnému inspiračnímu zdroji. Není moudré vstupovat dvakrát do stejné řeky. Pak jsem si ale přečetl Marcovu rozpracovanou verzi scénáře a bylo rozhodnuto. Přímo volala po rozehrání jeho nápadů a doplnění několika dalších autentických postav, včetně Christophera Marlowea. Úplně mě to pohltilo a velice bavilo. Byl to naprosto jiný druh tvůrčí práce, než na jaký jsem byl zvyklý."
Následně studio Universal nabídlo hlavní ženskou roli Violy de Lesseps Julii Roberts. Ta s nadšením souhlasila. V roce 1991 studio začalo připravovat exteriéry a sestavovalo obsazení. Problematické bylo obsazování hlavní postavy Willa Shakespeara - Julia Roberts byla přesvědčená, že ho nemůže hrát nikdo jiný než zkušený shakespearovský herec Daniel Day-Lewis. Tomu se však role nelíbila a odmítnul ji. Následně z natáčení odstoupila i Julia Roberts a přípravy natáčení byly pozastaveny.
Až po šesti letech o scénář projevilo zájem americké studio Miramax. Další vývoj se však již obešel bez reřiséra Zwicka, když se Stoppard a producenti filmu rozhodli pro režiséra Johna Maddena, který měl na poli historického a milostného dramatu právě za sebou úspěšný film Paní Brownová. Také John Madden se o práci na filmu nejednou rozhovořil: "Zamilovaný Shakespeare tak, jak je napsán Marcem a Tomem, naplňuje naprosto a beze zbytku mé představy o scénáři. Nalezl jsem v něm všechno, co mám ve filmu rád. Ani na vteřinu jsem nezaváhal, nebylo proč, i když jsem si od počátku uvědomoval všechna úskalí vlastní realizace. Ze zkušenosti divadelního i filmového režiséra vím, jak se divadlo jako takové vzpouzí transformaci na filmový pás. Divadlo má své osobité kouzlo, svoji úžasnou magii. Stačí jediný chybný krůček, často zcela nepostřehnutelný, a na plátně po nich není ani památka. A přitom právě rozlišení 'reálného' příběhu od jeho literární podoby (mladý Shakespeare Romea a Julii žije, píše, režíruje i hraje) bylo stěžejní.
Paddy Cunneen
autor hudby
Tvorba Paddyho Cunneena je od počátku 80. let silně spojena s divadelním souborem Cheek by Jowl a s režisérem Declanem Donnellanem, režisérem světové premiéry divadelní adaptace Zamilovaný Shakespeare (čeští divadelníci dobře znají také jeho knihu Herec a jeho cíl).
Jako skladatel (i dirigent) však pracoval v mnoha divadlech napříč Británií a Irskem, na svém kontě má více jak 150 inscenací, například v londýnském Národním divadle, v Royal Shakespeare Company, Donmar Warehouse, Abbey Theatre, Out of Joint, Royal Court ad.
Pracuje také pro rozhlas (BBC Radio Drama, RTE Radio Drama), televizi i film.
Pro diváka nemohlo dojít k záměně nebo nejasnostem. Na druhé straně mi toto úskalí vyvažoval fakt, že se nejedná o životopis v pravém slova smyslu. Nebyla to ta 'neprůstřelná tvrz obecně známých pravd', v níž nezůstala ani skulinka pro fantazii a imaginaci. Právě naopak. Na samotném počátku bylo jasné, že náš film nevyžaduje nějakou zásadní znalost Shakespeara a jeho doby. Existuje, i bez tohoto vkladu, sám o sobě a sám za sebe. V tom je jeho plus. Jistě, ten, kdo ví a zná, si možná víc vychutná určité jemnosti a nuance, ale mysleli jsme i na docela běžného diváka, který sice tuší, že jakýsi William Shakespeare kdysi dávno žil a tvořil, ale o tom, kdo byl Marlowe, Henslowe, Webster a další, nemá prostě ponětí. Film není závislý na součtu informací, s nimiž vstupujete do kina. Měl by pobavit. Ale když celý ten projekt, který od každého člena štábu vyžadoval nejen profesionálně nesmírně náročné a pečlivé přípravy, ale ještě něco navíc - vlastní kreativitu, začal dostávat finální podobu, zjistil jsem, že může obsahovat i tuto kvalitu."
Po náročném zrodu, kdy se také dialogy mnohokrát přepisovaly, scény se přetáčely a závěrečná pointa filmu vznikla až během natáčení, spatřil světlo světa výjimečný film, který získal celkem sedm Oscarů (nejlepší film, scénář, výprava, kostýmy, hudba, Gwyneth Paltrow za nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli, Judi Dench za nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli, i když se v roli královny Alžběty I. objevila na plátně na pouhých 8 minut), tři Zlaté Glóby a celou řadu dalších filmových cen. Vedle zmíněných hereček se ve filmu objevila celá řada skvělých a slavných herců především Joseph Fiennes v hlavní roli Willa, dále Colin Firth, Ben Affleck, Geoffrey Rush, Simon Callow, Tom Wilkinson nebo Rupert Everett. Snímek vydělal přes 300 milionů dolarů a časem se stal respektovanou filmovou klasikou.
Bylo předpokladatelné, že film s ryze divadelní tématikou by měl být adaptován do divadelní podoby. Majitelům autorských práv však trvalo celých patnáct let, než se k tomuto kroku odhodlali a adaptaci svěřili vycházející autorské hvězdě, scenáristovi Lee Hallovi. Světová premiéra divadelní hry se uskutečnila na londýnském West Endu v Noel Coward Theatre, kde se v režii Declana Donnellana a ve výpravě Nicka Ormeroda hrála od července 2014 do dubna 2015. Následně byl Zamilovaný Shakespeare inscenován na Broadwayi, v Austráli, v mnoha zemích Evropy i jinde. Stal se tak nejen filmovým, ale také divadelním hitem.