Milan Schejbal
Režisér, dramaturg a pedagog. Narodil se na sklonku roku 1952 v Hradci Králové. Studium češtiny a angličtiny na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy vyměnil za studium činoherní režie na DAMU, které absolvoval roku 1990 poté, co již měl za sebou řadu praktických amatérských i profesionálních divadelních zkušenost.
Od roku 1983 působil jako dramaturg a později režisér v Žižkovském divadle, mezi lety 1990 a 1992 byl jeho ředitelem. Od poloviny devadesátých letech působí jako režisér v mnoha divadlech po celé České republice.
Hostoval také ve Stuttgartu v Theater der Altstadt. Mezi lety 1994 a 2006 zastával funkci uměleckého šéfa v Divadle ABC v Praze, kde také režíroval, a od roku 2007 je umělecký šéfem Divadla A. Dvořáka Příbram.
Inzentivně se věnuje amatérským divadelním přehlídkám, spolupracuje také s Českým rozhlasem. Má zkušenosti s výukou studentů hudebně-dramatického oddělení na pražské konzervatoři, od roku 1996 dosud vyučuje na katedře činoherního divadla na DAMU. Roku 2010 obdržel Cenu ministra kultury ČR za divadelní a slovesné aktivity.
V Mostě není divákům neznámý. Začátkem devadesátých let byl podepsán pod D´Artagnanem či inscenací Obsluhoval jsem anglického krále. V Mostě režíruje pravidelně – k jeho úspěšným inscenacím patří např. Slaměný klobouk, Ideální manžel, Andělské oči, Dokonalá svatba, Habaďúra a naposledy úspěšné Charleyova teta a Splašené nůžky.
Příběh Zamilovaného Shakespeara je mnoha divákům známý z filmového zpracování. V čem se liší film od divadelní verze a proč by se podle tebe měli diváci přijít podívat na tento příběh do divadla?
Určitě film Zamilovaný Shakespeare viděla řada diváků, kteří navštěvují divadlo a určitě drtivá část z nich musela být spokojená, neboť o divadlo jde v tomto filmu především. A ne o divadlo ledajaké, neboť alžbětinské divadlo je jedním z nejdůležitějších kořenů (ne-li úplně ten nejdůležitější) evropského činoherního divadla, včetně toho moderního. A kde jinde by se měl příběh, zasazený do této doby, odehrávat, než právě na divadle. A to si myslím, že byl jeden z hlavních důvodů, proč se divadelníci rozhodli pro divadelní adaptaci filmového scénáře. Ano, film má své specifické a neopakovatelné výrazové prostředky, ale divadlo také a mnohdy překvapivě účinnější. A je až neuvěřitelné sledovat, jak málo se toho v divadle a kolem něho změnilo za oněch 400 let...
Čím tě ponejvíce právě Zamilovaný Shakespeare zlákal k tomu, abys ho v Mostě režíroval? Co tě na něm jako režiséra nejvíce zajímá?
Když jsem poprvé viděl film Zamilovaný Shakespeare, hned jsem se do něho zamiloval. Okouzlil mě v pravém slova smyslu romantický příběh, který vychází z jedné z nejkrásnějších tragédií Romeo a Julie, okouzlil mě inteligentní humor, svět divadla zobrazený s láskyplnou nadsázkou a pochopením a přitom zachycující samou podstatu divadla jako takového. To vše mě na Zamilovaném Shakespearovi zajímá a jako režiséra velmi láká.
V Mostě režíruješ pravidelně každým rokem. Nyní ses rozhodnul opět v plné parádě využít místní specifikum, a sice dvě divadelní točny. V čem mohou být přínosem a jak se dají právě v Zamilovaném Shakespearovi vhodně využít?
Mám mostecké divadlo velmi rád a myslím, že toto divadlo se svým unikátním technickým vybavením přímo vybízí k inscenování takových titulů jako je Zamilovaný Shakespeare, ve kterém je jedno z hlavních témat právě divadlo. Využití obou točen umožňuje poměrně rychlé střídání a "prolínání" jednotlivých prostředí, s čímž textová předloha ve svém principu počítá.
Zamilovaný Shakespeare je prodchnut odkazy na celou řadu Shakespearových děl. Které Shakespearovy hry jsi již ve své kariéře režíroval a ke kterým máš ty osobně nejvřelejší vztah?
Osobně mám vřelý vztah k celému Shakespearovu dílu. Jeho hry jsou, jak říká jeden z největších znalců Williama Shakespeara Martin Hilský, vědeckou laboratoří lidského života. Režíroval jsem již řadu jeho her, mj. Sen noci svatojánské, Zkrocení zlé ženy nebo Něco za něco.
V pomyslném žebříčku však na samém vrcholu u mě stojí Romeo a Julie (před lety jsem ji inscenoval právě v Mostě s Martinem Písaříkem a Lucií Pernetovou - Matouškovou v hlavních rolích) a Večer tříkrálový (ten jsem měl tu čest režírovat již dvakrát).
Zamilovaný Shakespeare je především oslavou divadla jako takového. Co tě po mnoha letech u divadla na něm samotném stále baví? Nebo je i něco, co tě na něm nebaví?
Ano, divadlo mě stále - i po tolika letech - baví. Často přemýšlím, čím to je a vždy se doberu k tomu, že je pro mě největším zážitkem fakt, že se odehrává "tady a teď", že je vlastně každé představení neopakovatelné a že onen společný intenzivní zážitek jeviště a hlediště je pro nás všechny (diváky, herce i tvůrce) nanahraditelný a vlastně potřebný, zvláště v dnešním odosobněném světě. Proto si zřejmě lidi divadlo před takřka třemi tisíci lety vymysleli a proto ho vyhledávají dodnes a to navzdory všem technologickým a elektronickým vymoženostem, o kterých mnozí tvrdili, že jejich vynálezem divadlo končí. Nestalo se tomu tak a jsem přesvědčený, že tomu bude tak i nadále.
(připravil Zdeněk Janál)