TOM STOPPARD
spoluautor filmového scénáře
Jeden z nejvýznamnějších dramatiků 20. století se narodil 3. července 1937 ve Zlíně jako Tomáš Straussler. Jeho otcem byl židovský lékař firmy Baťa Eugen Straussler. Když bylo Tomovi osmnáct měsíců, rodiče ho v den začátku okupace Československa (společně s jeho bratrem Petrem) odvezli do emigrace, nejprve do Singapuru. Jeho otec zemřel při japonském náletu, ale matce se s dětmi podařilo uprchnout do indického Darjeelingu, kde pak vedla prodejnu firmy Baťa. V Indii Tom navštěvoval americkou školu, ale až do svých pěti let mluvil česky. Matka se znovu provdala v roce 1945, za majora britské koloniální armády Kennetha Stopparda, jehož jméno pak Tom převzal. V únoru 1946 se rodina přestěhovala do anglického Bristolu.
V roce 1954 Stoppard absolvoval soukromou střední školu v Pocklingtonu, následně devět let pracoval jako novinář v Bristolu, psal recenze, sloupky a začal psát i dramatické dialogy. V roce 1960 se vydal na dráhu dramatika, když napsal svoji první jednoaktovku Hazardní hráč, po které následovala hra Procházka po vodě, v roce 1963 přepracovaná pod titulem Záchrana George Rileyho. Svoji hru Záskokáři (1961) také přepracoval, známější je jako Pravý inspektor Hound.
John Stride a Edward Petherbridge jako Rosencrantz a Guildenstern, 1967. (Foto: Anthony Crickmay/National Theatre Archive)
Po přestěhování do Londýna (1962) se živil jako divadelní recenzent, ale tvořit nepřestal. V této době napsal svoje první dílo se shakespearovskou inspirací Rosenkrantz a Guildenstern potkávají krále Leara. V roce 1965 se oženil se zdravotní sestrou Jose Ingleovou, o rok později se jim narodil syn Oliver. To již měl za sebou svůj první větší úspěch, když mu BBC odvysílala jeho rozhlasovou hru Když budeš sama sebou, já budu taky a když vydal svůj dosud jediný román Lord Malquist a pan Moon, premiéru měla rovněž hra Rosenkrantz a Guildenstern jsou mrtví (na festivalu v Edinburghu). Hru označenou jedním kritikem jako "čekání na Godota, ale bez slz" následně převzalo do svého repertoáru londýnské Národní divadlo a Stoppard se tak stal vůbec nejmladším dramatikem, kterého Národní divadlo do té doby uvedlo. Autor Čekání na Godota Samuel Beckett mu byl ostatně tvůrčí inspirací. Stoppard se v té době zařadil po bok jiného významného dramatika, Harolda Pintera, zažíval jeden velký úspěch za druhým a postupně si budoval svoji neochvějnou pozici jednoho z nejvýznamnějších britských dramatiků své doby.
Dr. Miriam Stoppard, 1977: Synové vlastní i nevlastní. (foto: Richard Reed)
Následovaly hry Jsem volný jak ten pták (1968), surrealistická aktovka inspirovaná výstavou děl Reného Magritta Podle Magritta (1970), divadelně-Iingvistická hříčka Dogg je náš miláček (1971), pro Národní divadlo napsal "filozoficko-gymnastickou grotesku" Skákači (1972), která byla kritiky oceněna jako hra roku. Mezitím se mu narodil druhý syn Barnaby, Stoppard ovšem od manželky záhy s oběma dětmi odešel a znovu se oženil, s lékařkou a publicistkou Miriam Moore-Robinsonovou, s níž se mu narodili další dva synové William a Edmund.
V roce 1975 napsal svůj první filmový scénář Romantická Angličanka. Následovaly aktovky Špinavé prádlo, Znovu nalezená země a Patnácti minutový Hamlet Doggovy trupy. Sedmdesátá léta byla pro Stopparda obdobím výrazné společenské angažovanosti, když začal spolupracovat s Amnesty International. V únoru 1977 časopis Times otisknul Stoppardův text proti zatčení signatářů Charty 77 Česká lidská práva, Stoppard navštívil Sovětský svaz a Československo, v obou zemích se setkal s tamními disidenty. Od té doby se datuje také jeho přátelství s Václavem Havlem nebo s Pavlem Kohoutem. Tyto návštěvy ho inspirovaly pro televizní film Profesionální faul (získal za ni Cenu britských televizních kritiků) a pro divadelní hru Každý hodný hoch zaslouží odměnu o muži, který byl v Sovětském svazu zavřen do psychiatrické léčebny, neboť protestoval proti okupaci Československa. Bytové divadlo Vlasty Chramostové, které uvedlo Kohoutovu adaptaci Macbetha, ho pak inspirovalo ke hře Doggův Hamlet, Kohoutův Macbeth. V roce 1978 mu královna Alžběta II. udělila titul důstojník Řádu britského impéria.
S Václavem Havlem, 1977 (foto: Knihovna Václava Havla)
V roce 1981 londýnské Národní divadlo uvedlo jeho komedii Na flámu (adaptaci Nestroyovy frašky Pan společník řádí), následovala hra Kvadratura kruhu o polské Solidaritě a hra To pravé, která byla uvedena na West Endu i na Broadwayi a je zřejmě komerčně nejúspěšnější Stoppardovou hrou. V roce 1980 Stoppard napsal otevřený dopis prezidentu Husákovi Pražská hradba ticha. V roce 1983 poskytl finanční dar Nadaci Charty 77, díky kterému ve Stockholmu vznikla Cena Toma Stopparda určená českým autorům, ponejvíce za esejistické dílo.
Velký úspěch Stoppard zaznamenal v roce 1986, když spolu s Charlesem McKeownem napsal scénář k filmu Terryho Gilliama Brasil, který byl nominován na Oscara. V témže roce měla premiéru Stoppardova adaptace Schnitzlerova Reje pod názvem Milkování a překlad hry Václava Havla Largo Desolato. V roce 1987 započala Stoppardova spolupráce s režisérem Stevenem Spielbergem, když podle románu J. G. Ballarda napsal scénář filmu Říše slunce. Později se podílel například na Spielbergových filmech Indiana Jones a poslední křížová výprava nebo Schindlerův seznam. V roce 1988 napsal špionážní drama Hapgoodová.
Shakespeare in Love, Gwyneth Paltrow a Joseph Fiennes, 1998. (foto: © Miramax)
Devadesátá léta Stoppard započal scénářem k filmu Ruský dam, filmovou adaptací románu E. L. Doctorowa Billy Bathgate a dosud svojí jedinou filmovou režií, když pro filmové plátno adaptoval svoji hru Rosencrantz a Guildenstern jsou mrtví. A byl to velmi úspěšný debut - novopečený režisér za něj obdržel Zlatého lva na festivalu v Benátkách. Pracovně byl Stoppard úspěšný, ale jeho manželství s Miriam Stoppardovou vzalo v roce 1992 za své. V té době začal pracovat na scénáři Zamilovaného Shakespeara, jehož přípravy však trvaly několik let až do premiéry filmu v roce 1998.
Autor pokračoval hrou Arkádie (1993), Indická tuš (1995), adaptací Čechovova Racka (adaptoval také Čechovovy hry Višňový sad a Ivanov), hrou Vynález zkázy (1997) a filmovými scénáři (1999) Vatel a Enigma (1999) V roce 2002 londýnské Národní divadlo uvedlo Stoppardovu rozsáhlou trilogii Pobřeží Utopie. V roce 2005 spolupracoval dokonce na scénáři Hvězdných válek (Epizoda IlI - Pomsta Sithů).
S Václavem Havlem, 2007 (foto: mzv.cz)
O rok později napsal hru Rock'n'Roll, ve které propojoval události okolo Charty 77 a hudební skupiny The Plastic People of The Universe (při uvedení hry v pražském Národním divadle skupina v inscenaci účinkovala) s děním ve Velké Británii té doby. Inscenace režiséra Trevora Nunna v londýnském divadle Royal Court se stala londýnskou kulturní událostí sezony.
Značný úspěch Stoppard zaznamenal také se svým filmovým scénářem podle L. N. Tolstého Anna Karenina (2012) a se scénářem k televiznímu seriálu Konec horečky podle knižní tetralogie Forda Madoxe Forda. Jeho dosud posledním divadelním počinem je hra Vážný problém (2015) a svůj poslední scénář prozatím napsal k filmu Tulipánová horečka (2017).
Za svůj přínos francouzsko-britským vztahům Stoppard v roce 1997 obdržel od francouzské vlády titul důstojník Řádu umění a literatury, v prosinci 1997 ho královna Alžběta II. pasovala na rytíře, později obdržel také nejvyšší britské osobní vyznamenání, Řád za zásluhy. U příležitosti pražské premiéry jeho hry Arkádie navštívil v roce 1998 nejen Prahu, ale také svůj rodný Zlín.
V roce 2011 obdržel od ministra zahraničních věcí Karla Schwarzenberga cenu Gratias Agit za šíření dobrého jména ČR. K mnoha oceněním, které Stoppard za svůj život obdržel, sám dodává: "Můj otec bohužel zemřel v Singapuru ve válce a z Indie mě odvezl po válce můj nevlastní otec. Předešel tak mému pravděpodobnému návratu do Československa právě včas, abych se vyhnul komunistickému převratu. Chtěl jsem tím zdůraznit, že jsem měl v životě štěstí a opravdu nežádám. abych dostával další dárky. Mám pocit, že dostávám příliš mnoho a jsem přeceněn." V roce 2014 se Stoppard potřetí oženil, tentokrát s televizní producentkou Sabrinou Guinessovou.
(připravil Zdeněk Janál)