- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Rozhovor s režisérem Milanem Schejbalem

„Charleyovka je moje láska“

Milan SchejbalS mosteckým divadlem spolupracujete již pár let, vzpomenete si na Vaší první inscenaci, kterou jste na našem jevišti režíroval?

Moje první inscenace byla „BEZ ROUCHA“ v roce 1992, kdy jsem zde ještě hostoval a strašně rád na tuto inscenaci vzpomínám, protože byla pojata netradičně tím, že diváci sledovali představení přímo z velké točny a v druhé polovině odjeli s točnou na zadní stranu jeviště, kde představení sledovali ze zákulisí. V té době jsem si strašně zamiloval mostecké jeviště.

 

V roce 1993 přišla první Charleyova teta?

Ano. To má hezkou historii. Bylo to v době, kdy mi bylo nabídnuto angažmá. Tady v Mostě jsme tenkrát působili tři režiséři spolu se Zbyňkem Srbou a Pavlem Pecháčkem. Začali jsme studovat inscenaci Jiřího Krejčíka „PENZION PRO SVOBODNÉ PÁNY“. Pan autor měl ale stále větší a větší nároky až to dopadlo tak, že divadlo se rozhodlo inscenaci v polovině zkoušení zrušit. Poté nastala situace, kdy jsme museli rychle nasadit a nastudovat nový titul. Protože já mám rád komedii a humor na jevišti a v té době jsem Charleyovku měl v hlavě již nějakou dobu, tak jsme se rozhodli ji nastudovat s Patrikem Jílkem, Karlem Nonnerem, Reginou Razovovou a dalšími, kteří měli být původně obsazeni v „PENZIONU“.

 

Charleyovu tetu jste nastudoval již několikrát na scénách různých českých divadel, je to tak?

Ano. V roce 1994 jsem se stal uměleckým šéfem divadla ABC, kde byla v šedesátých letech uvedena slavná verze s Lubomírem Lipským v hlavní roli, která se dodnes vysílá v televizi. A protože Lubomír Lipský byl v té době stále v angažmá, tak jsme se rozhodli „Charleyovku“ nastudovat i tam v roce 1996. V hlavní roli Babbse se představil Jan Hrušínský a Lubomír Lipský hrál Spettigua. Tato inscenace měla obrovský úspěch, hrála se skoro deset let a měla přes čtyři sta repríz. Po letech jsem se k „Charleyovce“ vrátil v pardubickém divadle a teď vlastně po čtvrté tady v Mostě.

 

Držel jste se přesně svých osvědčených nápadů?

„Charleyovka“ je moje láska, takže jsem se snažil, aby v každé inscenaci bylo vždy něco trochu jinak. Samozřejmě, že jsou situace, které mám již ověřené a ani nevím, jak jinak by se daly dělat, ale zároveň musíte vždy vycházet z herců. Když porovnám hlavní představitele Patrika Jílka, Honzu Hrušínského, Petra Borovce z Pardubic a Jirku Krause, tak jsou to čtyři úplně rozdílné herecké typy, takže již s touto podstatou je představení vždy jiné. Další podstatou je samozřejmě jeviště, které skýtá spoustu jiných možností a některé situace jsou řešeny jinak. Pokud bych trval na přesné představě a říkal hercům „hele, to bylo takhle a udělejte to takhle“, tak by to nebavilo ani herce a ani mě. Ale jak jsem již říkal, protože „Charleyovka“ je opravdu moje láska, tak se vždy snažím dělat situace jinak a vždy přinést něco nového.

 

Jste zároveň umělecký šéf příbramského divadla a docentem Divadelní fakulty v Praze, kde vyučujete režii. Jak trávíte volný čas, pokud nějaký máte? Umíte se odpoutat od divadla?

Mě baví učit, takže se snažím to vše nějak skloubit. S mojí ženou (dramaturgyně Pavlína Schejbalová pozn.red.) se vlastně vidíme víc v divadle. V čase divadelních prázdnin se ale snažíme užít si volna a vypnout. Vždycky, když jedeme na dovolenou, tak říkám své ženě: „ Jestli vystoupíme z letadla a já tady potkám nějakého herce, který prohlásí „ Čau Milane, co podnikneme?“, tak se vracím prvním letadlem domů!“ Máme i takový rituál, že vždy týden v lednu vyrážíme na hory a vše ostatní je tabu. Mě moje práce zatím baví, za což jsem velmi rád, tak uvidíme, co bude dál.